Belgijski armator Jan De Nul Group zwodował w stoczni COSCO Shipping w Nantong w Chinach jednostkę Voltaire. Jest to statek instalacyjny typu Next-Gen Offshore Jack-Up, przeznaczony do budowy morskich instalacji OZE oraz w późniejszych fazach – do ich demontażu.
Voltaire po raz pierwszy wypłynął na wody zaledwie dwadzieścia dni po zwodowaniu statku Les Alizés. Nowa jednostka będzie drugim i największym statkiem typu jack-up we flocie Jan De Nul, dzięki czemu armator będzie w stanie wesprzeć światowy przemysł OZE w budowie morskich farm wiatrowych nowej generacji. Podobnie jak Les Alizés, Voltaire ma zostać ostatecznie oddany armatorowi w drugiej połowie 2022 roku.
Voltaire został zbudowany do realizacji usług związanych z transportem, podnoszeniem i instalacją turbin wiatrowych, elementów przejściowych i fundamentów. Główny żuraw o udźwigu ponad 3000 ton pozwoli na budowę obecnej i przyszłej generacji farm wiatrowych na morzu. Voltaire jest gotowy na dynamiczny rozwój sektora offshore wind, ale także będzie dostępny dla przemysłu naftowego i gazowego do likwidacji konstrukcji morskich.
Polski akcent w projekcie Voltaire
Za realizację projektu klasyfikacyjnego konstrukcji kadłuba, jackhousów, nóg i spudcanów oraz części rurarskich systemów okrętowych w projekcie jednostki Voltaire swój udział mieli również Polacy. Ten etap wykonali projektanci z wiodącego biura projektowego StoGda w Gdańsku.
Voltaire jest statkiem typu jack-up wyposażonym w zaawansowany technologicznie system podnośnikowy. Cztery gigantyczne nogi o długości 130 metrów wspierają statek celem osiągnięcia stabilnych warunków pracy na niezrównanej głębokości wody do 80 metrów i przy obciążeniu 16 000 ton.
Producenci statków nie nadążają za rozwojem morskich wiatraków
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na dekarbonizację i tańszą energię elektryczną, komponenty morskich turbin wiatrowych i fundamentów szybko zwiększają swoje rozmiary do punktu, w którym ich wymiary w znacznym stopniu przekroczyły obecne możliwości instalacyjne statków.
Grupa Jan De Nul przygotowuje się na nadejście komponentów morskiej energetyki wiatrowej nowej generacji – z tego powodu w 2019 roku złożyła zamówienie na Voltaire oraz Les Alizés.
Sukces Voltaire zmobilizował do budowy morskiej farmy wiatrowej Dogger Bank o mocy 3,6 GW, największej na świecie morskiej farmy wiatrowej. Budowa farmy wymaga transportu i instalacji łącznie 277 turbin GE Haliade-X o mocy do 14 MW. Zadaniu podała właśnie jednostka Voltaire.
Źródło: Jan de Nul
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim