Od początku maja rynki frachtowe w segmencie przewozów kontenerowych intensywnie wzrastają. Nieco wolniej za nimi podążają stawki czarterowe dla kontenerowców. Niestety negatywne zdarzenia nadal w znaczący sposób napędzają warunki na rynkach frachtowych niektórych z segmentów żeglugi. Według wielu są to nienaturalnie pompowane trendy, które wynikają niekoniecznie z rozwoju gospodarek, ale właśnie z powstałych ograniczeń i zwiększonego zapotrzebowania na tonaż. Z drugiej strony pojawiają się też oznaki rozwoju niektórych rynków.
W maju wielkość importu z Azji do USA wzrosła o 19%, licząc rok do roku. Niemniej jednak sytuacja ta nie ma akurat jak na razie zbyt dużego wpływu na drobnicowce wielozadaniowe. Te, tradycyjnie już, odczują pewnie zmiany z pewnym poślizgiem.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale
i dłuższym okresie.
Wskaźnik rynkowy Drewry Multipurpose Time Charter Index oscylował w kwietniu powyżej wcześniej prognozowanych wartości, osiągając poziom USD 9 048. Jak podają analitycy rynku wzrosty napędzane są przez wykonywaną przez statki dodatkową pracę w zakresie ilości wykonanych tonomil w związku z sytuacją na międzynarodowych szlakach żeglugowych.
Najbliższe tygodnie to najprawdopodobniej kontynuacja dotychczasowych trendów, ale gwałtowny skok parametrów rynku, podobnie jak ma to miejsce w żegludze kontenerowej, nie będzie najprawdopodobniej miał miejsca.
Jeden z kluczowych wskaźników wskazujący na kondycję przewozów kontenerów, tj. Drewry World Container Index, w ostatnich tygodniach wskazywał na istotne wzrosty. Indykator ten osiągnął poziom 4 072 USD za przewóz kontenera 40-stopowego na wybranych światowych szlakach żeglugowych.
Również inny z indykatorów rynkowych, tj. Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wzrósł do najwyższego od września 2022 roku poziomu, powiększając się o 19%.
Największe wzrosty dotyczą przewozów kontenerowych na szlakach z Azji do Europy Północnej. Jak podaje firma analityczna Xeneta, wzrosty wynoszą około 30%. Stawka frachtowa za kontener 40-stopowy w tych destynacjach na początku kwietnia wynosiła USD 3 349, natomiast w połowie maja już USD 4 343. Jest to o aż 198% więcej niż rok wcześniej (USD 1 456)! Jak podaje ten sam ośrodek analityczny, wzrosty stawek frachtowych dla 40-stek pomiędzy Dalekim Wschodem, a Zachodnim Wybrzeżem USA wyniosły 29%. Na początku kwietnia stawka wynosiła 3 456 USD, natomiast w połowie maja już 4 468 USD. Oznaczało to wzrost o 214%, licząc wynik sprzed dwunastu miesięcy. Z kolei stawki frachtowe za kontener 40-stopowy z Dalekiego Wschodu w rejon Morza Śródziemnego wzrosły na przestrzeni okresu półtorej miesiąca o 22%. Na początku średnia stawka frachtowa wynosiła za taki kontener 4 144 USD, natomiast w połowie maja było to już 5 044 USD. Oznacza to wzrost o 100%, porównując to do okresu sprzed roku, kiedy średnia stawka wynosiła 2 521 USD.
Obserwowane gwałtowne wzrosty mogą być nadal w najbliższym okresie kontynuowane. Wynika to między innymi z sytuacji uzupełniania zapasów na skutek niepewności sytuacji na międzynarodowych rynkach w najbliższej przyszłości.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”