W ostatnich tygodniach odnotowano ponowny wzrost w zakresie kontraktowania budów nowych kontenerowców. Istniejąca nadpodaż tonażu i dodatkowe nowe zamówienia mogą mieć wpływ na dalszą presję dotyczącą wysokości stawek frachtowych i czarterowych. To będzie miało z kolei bezpośredni wpływ na zyskowność przewoźników. W pozostałych omawianych segmentach obserwowano raczej stagnację. Niewiele działo się wśród drobnicowców wielozadaniowych. Nie zaobserwowano żadnych transakcji na rynku statków pasażerskich. Jednakże wiele z opóźnionych w wyniku pandemii budów nowych jednostek przyspiesza i jest finalizowanych.
Jak powyższe trendy wpływają na inwestycje żeglugowe oraz rynki przewozowe w ostatnich tygodniach? O tym w szczegółach w naszym cyklicznym raporcie żeglugowym.
W tygodniu 6. brak jakiejkolwiek aktywności w zakresie jednostek używanych, nowych, a także złomowań. Tydzień 7. to również okres, w którym nie odnotowano żadnych transakcji jednostkami z drugiej ręki. Doszło jedynie do złomowania jednego drobnicowca o nośności 9 433 ton. W tym samym okresie nie było żadnych nowych zamówień tego typu jednostek.
Z kolei w tygodniach 8., 9. i 10. nie odnotowano żadnych transakcji drobnicowcami wielozadaniowymi z drugiej ręki. Nie było też żadnych nowych zamówień, ani też złomowań.
Kontynuacja trendu spadkowego na rynkach frachtowych i czarterowych w segmencie drobnicowców wielozadaniowych wywołuje wzmocnienie ograniczeń w realizacji inwestycji żeglugowych. Wiele wskazuje na to, że kolejne tygodnie nie wniosą tutaj żadnych istotnych zmian.
W tygodniu 6. doszło do dwóch transakcji używanymi kontenerowcami na kwotę 26 mln USD. Nie było żadnych złomowań. W zakresie nowych zamówień doszło do podpisania 12 nowych kontraktów dla jednostek o wielkości 1 680 tys. DWT. Łączna wartość tych kontraktów wyniosła 2 mld 100 mln USD. Tydzień 7. to zaledwie jedna transakcja używanym kontenerowcem, dwa odnotowane złomowania o łącznym DWT 39 873. Nie było żadnych nowych zamówień.
W tygodniu 8. zanotowano dwie transakcje używanymi kontenerowcami na kwotę 8,5 mln USD. Zezłomowano w tym samym czasie cztery statki kontenerowe o łącznej nośności 77 017 ton. Na rynku pojawiły się również informacje o sporej ilości nowych zamówień kontenerowców o łącznym DWT na poziomie 1 860 tys. oraz o wartości około 2 mld 161,5 mln USD.
W tygodniu numer 9. odnotowano trzy transakcje jednostkami używanymi, dwa złomowania i siedem zakontraktowanych nowych budów.
W tygodniu 10. doszło do pięciu transakcji kupna – sprzedaży używanych jednostek kontenerowych na łączną kwotę 50 mln USD. W tym samym tygodniu doszło do trzech nowych zamówień jednostek o nośności 111 600 ton i łącznej wartości 147 mln USD.
Pomimo słabego rynku frachtowego i czarterowego oraz ciągłej atmosfery niepewności co do przyszłości kondycji światowej gospodarki w ostatnich tygodniach odnotowano stosunkowo dużo inwestycji w ten segment żeglugi.
Tygodnie 6., 7., 8., 9. i 10., to transakcyjna cisza na rynku jednostek pasażerskich. Nie było w tym tygodniu jakichkolwiek transakcji.
Po wielkiej zapaści rynku w okresie pandemii w atmosferze obaw przed przyszłością dochodzi do kontynuacji trwających trendów na rynku inwestycji tonażowych wycieczkowców. W zasadzie w głównej mierze doszło do przyspieszenia i realizacji dotychczasowych projektów.
Radosław Marciniak
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024