W segmentach masowym i zbiornikowcowym ostatnie tygodnie pokazały, iż od pewnego czasu rynek jest dość mocny i stabilizuje się. Wiąże się to z sytuacją na rynkach frachtowym i czarterowym. Sporo notuje się transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych. Niewielka jest ilość złomowań, ale dość aktywny jest już od pewnego czasu rynek nowych zamówień. Szczególnie widoczne jest to w segmentach jednostek masowych i tankowców do przewozu ropy naftowej oraz produktów pochodnych. Nieco odmienna sytuacja jest wśród gazowców dedykowanych przewozom LNG i LPG. Tam ilość transakcji znacznie spadła i ogranicza się do pojedynczych przypadków.
Szczegóły inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie.
Tydzień 15. to 8 transakcji kupna-sprzedaży używanych masowców na łączną kwotę około 150,8 mln USD. Tydzień do tygodnia było to spadek w ilości transakcji seconhandami na poziomie około 50%. W tym samym tygodniu na rynku pojawiła się informacja o jednym złomowaniu tego typu jednostki o DWT 74 744. Doszło również do dwóch nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 162,4 tys.
W tygodniu 16. doszło do sprzedaży 11 używanych masowców, co odpowiadało łącznej kwocie transakcji na poziomie około 153,8 mln USD. Było to o 38% więcej niż tydzień wcześniej. W tym samym czasie doszło do złomowania zaledwie jednego statku tego typu o DWT 149 322. W zakresie nowych budów było to z kolei 12 nowych zamówień o łącznym DWT 984 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 396 mln USD.
Tydzień 17. to 10 transakcji kupna-sprzedaży używanych masowców o łącznej kwocie 189,5 mln USD. Tydzień do tygodnia był to spadek o 9%. W tym samym czasie 3 jednostki o nośności 90 479 ton zostały zezłomowane. Zamówiono też 6 nowych masowców o łącznym DWT 209 400 ton oraz zainwestowanym kapitale 189,9 mln USD. Tydzień do tygodnia był to spadek na poziomie 50%.
W tygodniu 15. nie odnotowano żadnych transakcji używanymi gazowcami. Nie było również zaraportowanych żadnych transakcji dotyczących złomowania jednostek tego typu, ani też zleceń na nowe budowy.
Tydzień 16. to informacja z rynku o sprzedaży jednego gazowca o wartości 32,5 mln USD, a także o jednym złomowaniu małej jednostki o nośności 2 995 ton. W tym samym tygodniu doszło do trzech nowych zamówień o łącznym DWT 288 tys. Wartość zakontraktowanych jednostek wyniosła 727,5 mln USD.
W tygodniu 17. doszło do jednej transakcji używanym gazowcem na kwotę 20,2 mln USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań. Zamówiono za to 4 nowe gazowce o DWT 240 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 400 mln USD.
Tydzień 15. obfitował w 11 transakcji używanymi zbiornikowcami, które opiewały na łączną kwotę na poziomie 153 mln USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań. Za to pojawiły się zamówienia na 4 nowe jednostki o łącznym DWT wynoszącym 74 tys. Zainwestowany w te jednostki kapitał ma wynieść łącznie 120 mln USD.
W tygodniu 16. aż 17 zbiornikowców zmieniło właścicieli. Odpowiadało to nośności 550 400 i transakcjom na poziomie 571 mln USD. W tym samym tygodniu doszło również do sporej ilości zamówień nowych tankowców, których było aż 16, o łącznej wartości 484,2 mln USD. Jednocześnie doszło do złomowania tylko jednego tankowca o nośności 35 489 ton. Tydzień 17. to 13 transakcji używanymi tankowcami na na kwotę 198,5 mln USD. Nastąpił spadek tydzień do tygodnia na poziomie 24%. W tym samym czasie nie było żadnych złomowań. W trakcie tego samego tygodnia doszło do zamówienia sporej ilości, bo aż 15 zbiornikowców o łącznym DWT 1 997 500, co odpowiadało zainwestowanemu kapitałowi na poziomie 1 mld 129,8 mln USD.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024