Już od ponad tygodnia, Urząd Morski w Gdyni może cieszyć się nową jednostką wielozadaniową, którą posiada w swojej flocie. Zodiak II, którego budowa zrealizowana została w ramach projektu dofinansowanego ze środków europejskich spełnia najwyższe światowe standardy, a dzięki rozwiązaniom firmy Enamor, jego eksploatacja przebiegać będzie w efektywny ekonomicznie oraz przyjazny środowisku naturalnemu sposób.
– Kiedy podeszliśmy do rozmów z przyszłym użytkownikiem, wiedzieliśmy, że nowo budowana jednostka będzie pełniła wiele funkcji operacyjnych. W związku z tym, zaproponowaliśmy systemy dostosowane do zadań jednostki, które zbierając dane z czujników zainstalowanych na statku, potrafią w inteligentny sposób wspomóc podejmowanie decyzji podczas eksploatacji – mówi Wojciech Górski – Dyrektor Pionu Badawczo-Produkcyjnego, dodając po chwili, że narzędzia te mogą być również wykorzystane przez załogę i armatora w realizacji europejskich i ogólnoświatowych wymogów ograniczenia emisji zanieczyszczeń (EU MRV i IMO DCS). Zapytany o to, jakie produkty firmy zostały zainstalowane na jednostce, która zastąpi wysłużonego już, ponad czterdziestoletniego poprzednika, Wojciech Górski odpowiada: oprócz systemu SeaPerformer, który rejestruje i przetwarza najważniejsze dane operacyjne jednostki, na statku został jeszcze zainstalowany EMIS służący pomiarowi przechyłu i ruchów jednostki, system EFCM, który pozwala monitorować poziom zużycia paliwa oraz E-Netmos, który wspiera armatora w zarządzaniu poszczególnymi jednostkami oraz całą flotą.
Enamor zainstalował następujące rozwiązania na jednostce ZODIAK II:
• SeaPerformer – System opracowany w celu wspomagania armatorów oraz załogi w efektywnej eksploatacji statku, ciągłego monitorowania stanu technicznego jednostki oraz planowania prac utrzymaniowych (np. czyszczenia części podwodnej kadłuba czy przeglądu silników
i agregatów). Narzędzie to jest nadrzędnym integratorem podsystemów statku i pozwala na rejestrację wybranych danych oraz ich graficzną prezentację. SeaPerformer z powodzeniem wylicza wskaźniki efektywności oraz pozwala na wygenerowanie raportu na podstawie informacji zebranych z wielu systemów takich jak: wspomaganie kontroli napędu, monitorowanie zużycia paliwa, kalkulator załadunku, monitorowania siłowni. Jego funkcje pozwalają znacząco przyspieszyć i uprościć przygotowanie wymaganych przepisami morskimi raportów o poziomie emisji zanieczyszczeń. Dane z systemu SeaPerformer przekazywane są również do biura armatora przez sieć GSM lub łącze satelitarne, dzięki czemu możliwa jest bieżąca kontrola eksploatacji jednostki. Na jednostce ZODIAK II SeaPerformer czerpie dane z 2 głównych podsystemów: EMIS i EFCM.
• EMIS – Umożliwiający pomiar przechyłu i ruchów statków.
• EFCM - System ciągłego monitorowania zużycia paliwa na statkach wyposażonych w przepływomierze dowolnego typu (masowe i objętościowe) pozwalający na ciągłe monitorowanie zużycia paliwa w rozbiciu na jego typ oraz poszczególne odbiorniki. Narzędzie pozwala na automatyczne wprowadzenie korekt z uwagi na zmienną temperaturę paliwa
i dostarcza podstawowe dane wymagane konwencjami MRV i DCS. We współpracy
z nadrzędnym systemem jakim jest SeaPerformer, EFCM znacząco redukuje czas i wysiłek załóg oraz biura armatorskiego w przygotowaniu periodycznych raportów dotyczących emisji.
• E-Netmos – jest systemem informatycznym przeznaczonym do organizowania i zarządzania działaniami wykonywanymi na statku. Jego podstawowe funkcjonalności pozwalają na prowadzenie gospodarki magazynowej, a w połączeniu z modułem zamówień, umożliwiają systematyczne uzupełnianie stanów magazynowych. Dodatkowo narzędzie pozwala planować przeglądy urządzeń statkowych, co wpływa na wydłużenie czasu ich sprawnej eksploatacji. Aplikacja umożliwia elektroniczne prowadzenie, obieg i przechowywanie dokumentacji związanej z jednostką, która jest dostępna zarówno ze statku jak i z biura armatora. Dodatkowe funkcje pozwalają na prowadzenie dziennika pokładowo-maszynowego oraz przygotowywanie raportów potrzebnych do zarządzania, kontroli i analiz budżetu armatora.
W ostatnich dwunastu miesiącach produkty firmy Enamor zostały zainstalowane i są z powodzeniem eksploatowane na jednostkach armatorów z całego świata. W ciągu ostatnich dwóch latach, gdyńska firma dostarczyła swoje systemy na ponad dwieście jednostek pływających.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024