Indie i Iran porozumiały się w sprawie irańskiego portu Chabahar. Na mocy umowy podpisanej na 10 lat, rozwijać go będą Indie. Nie jest to na rękę Amerykanom, którzy już wydali ostrzeżenie o potencjalnych sankcjach.
Indie będą rozwijać i obsługiwać port w irańskim Chabaharze przez najbliższą dekadę. Jest to efekt porozumienia, które podpisano w Teheranie.
Port Shahid Beheshti w Chabaharze to port położony na południowo-zachodnim wybrzeżu Iranu, ok. 100 km od granicy z Pakistanem, który dzieli Indie i Iran. Lokalizacja ta daje łatwy dostęp do Morza Arabskiego, jak również do Zatoki Perskiej. Chabahar stanowi także ważne ogniwo Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe. Indie i Iran liczą, że podpisane porozumienie nie tylko otworzy nowy rozdział we wzajemnych stosunkach obu krajów, ale także znacznie wzmocni ich rolę w handlu międzynarodowym.
Porozumienie w sprawie portu Shahid Beheshti zostało podpisane 13 maja między India Port Global Limited (IPGL) i Organizacją Porów i Morza Iranu w obecności Sarbanandy Sonowala, indyjskiego ministra ds. portów, żeglugi i dróg wodnych oraz irańskiego ministra dróg i rozwoju miast Mehrdada Bazrpasha. Jak powiedział na konferencji po podpisaniu umowy Sonowal, współpraca ma zapewnić alternatywny szlak handlowy między Indiami, a Iranem, Afganistanem, Eurazją i krajami Azji Środkowej, który wymarzył sobie premier Indii Narendra Modi. Podano ponadto, że Chabahar będzie istotny przy dostawach pomocy humanitarnej.
W ciągu 10 lat obowiązywania umowy, IPGL ma zainwestować w infrastrukturę portową w Chabaharze około 120 milionów dolarów. Indyjski rząd z kolei zaoferował okno kredytowe w wysokości 250 milionów dolarów dla irańskich i indyjskich przedsiębiorstw, które chcą prowadzić operacje w porcie.
Doniesienia z Chabaharu szybko doczekały się reakcji ze strony Stanów Zjednoczonych. Iran jest jednym z krajów, na które USA nałożyły dość rozległe sankcje gospodarcze i handlowe. Już w kilka godzin po podpisaniu umowy między Iranem i Indiami zastępca rzecznika Departamentu Stanu USA, Vedant Patel, przypominał o tym, że każdy podmiot lub osoba fizyczna rozważająca zawarcie umowy biznesowej z Iranem musi liczyć się z ryzykiem możliwych sankcji. Jednocześnie dodał, że pozwoli Indiom wypowiedzieć się na temat celów polityki zagranicznej obejmujących port w Iranie oraz stosunków dwustronnych z tym krajem. Zapewnił, że amerykańskie sankcje na Iran obowiązują i USA będą je egzekwować.
#WATCH | Union Minister of Ports, Shipping and Waterways Sarbananda Sonowal says, " Under the leadership of PM Modi, the momentous agreement that began on 23rd May, 2016, is culminating today into a long term contract, symbolising the enduring trust and depending partnership… https://t.co/uoV2yeUYVg pic.twitter.com/qDMSxxbwcC
— ANI (@ANI) May 13, 2024
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”