W Porcie Gdynia pojawił się nowy holownik. Pracę rozpoczął tu przeniesiony ze Szczecina Fairplay 85, który wyróżnia się kilkoma elementami na tle podobnych jednostek.
Flota holowników grupy Fairplay Towage składa się z ponad 80 jednostek, ale tylko dwie z nich mogą pochwalić się napędem hybrydowym. Jednym z takich statków jest właśnie będący częścią floty Fairplay Towage Polska Fairplay 85, który dotychczas pracował w Hamburgu i Szczecinie, a od kilkunastu dni pracuje w Porcie Gdynia.
Fairplay 85 to niespełna 30-metrowy holownik o uciągu na palu równym 90 tonom. Jednostka może rozwijać prędkość 12,5 węzłów. Została zbudowana w hiszpańskiej stoczni Astilleros Armon i przekazana armatorowi w 2015 roku.
Holownik dysponuje napędem hybrydowym. Największą moc, a tym samym maksymalny uciąg na palu, Fairplay 85 uzyskuje w trybie „boost”, kiedy silniki elektryczne jednostki zasilane są przez trzy agregaty prądotwórcze. Z kolei w trybie „eco” statek pracuje na jednym agregacie. Kolejne włączane są w razie potrzeby.
Fairplay 85 wyróżnia się też nieco innym niż zazwyczaj kształtem kadłuba. Statek jest nieco dłuższy i szerszy od również pracującego w Gdyni Fairplay-37 i przy 30 metrach długości ma 13,5 metra szerokości. Jednostka została zaprojektowana do pracy w osłoniętych akwenach, w portach i terminalach. Nieco inny kształt kadłuba zapewnia jej w takich warunkach lepsze zdolności manewrowe i stabilność kursową zarówno naprzód jak i wstecz. To z kolei pozwala jej na błyskawiczne wykorzystywanie pełnej mocy silników.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy