• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Rejs na Spitsbergen statku szkoleniowo-badawczego Horyzont II

Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Rejs na Spitsbergen statku szkoleniowo-badawczego Horyzont II

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

 Z Nabrzeża Angielskiego w Gdyni w swój przedostatni rejs w tym sezonie wypłynął statek szkoleniowo-badawczy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Horyzont II. 

Statek w ciągu 8 dni dotrze na archipelag Svalbard, gdzie w dniach od 3 do 9 września 2024 roku „Horyzont II" weźmie udział w naukowych warsztatach badawczych z zakresu geologii pn. "SVALGEOBASE II: Ewolucja tektoniczno-termiczna Svalbardu - od procesów metamorficznych i magmowych do energii geotermalnej". W rejsie bierze udział 15 osób z załogi stałej, 18 studentów-praktykantów Wydziału Nawigacyjnego i Elektrycznego UMG wraz z opiekunem oraz 10 polarników z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.

- W tym rejsie mamy 18 studentów, 10 studentów z Wydziału Nawigacyjnego i 8 studentów z Wydziału Elektrycznego. Jest to część ich praktyki morskiej - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Dariusz Jellonnek, dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

W czasie rejsu Horyzont II zaopatrzy także polską stację badawczą w Hornsund, której dostarczy żywności, paliwa, materiału niezbędnego do funkcjonowania stacji oraz sprzętu badawczego. Statek odbierze również badaczy stacjonujących na Arktyce i przetransportuje ich do Polski, a zatrzymywać się będzie kolejno w Hornsund, Longyearbyen, Kaffioyra oraz Bellsund, skąd ponownie wyruszy do Hornsund, by stamtąd udać się w rejs powrotny do Gdyni.

Dr Piotr Kondraciuk, dyrektor Muzeum Badań Polarnych w Puławach opowiedział o tym w jakim celu na wyprawę udają się przedstawiciele instytucji:

- Na wyprawę jedzie sześć osób z różnych komórek organizacyjnych naszego muzeum. Chcemy być na Polskiej Stacji Polarnej, na Horsundzie, chcemy wejść na Lodowiec Hansa oraz mamy w planach nawiązać współpracę z tamtejszym muzeum - podkreśla dr Piotr Kondraciuk.

Statek naukowo-badawczy MS Horyzont II regularnie bierze udział w polskich projektach polarnych i rejsach arktycznych. Stanowi wręcz ich integralną część, bez których nie mogłyby być w tej formie realizowane. Został zbudowany w 2000 oku w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Matką chrzestną została Hanna Gronkiewicz-Waltz, pierwszym kapitanem zaś kpt. ż. w. inż. Julian Witkowski. Ma 56,34 metra długości, a jego pojemność brutto sięga 1361 ton.

Załoga liczy 16 osób, ale umożliwia zabranie łącznie do 57, w tym studentów, praktykantów i naukowców. Służy do zaopatrywania bazy polarnej w kluczowe zapasy, a także stale uczestnicy w międzynarodowych projektach naukowych, związanych m.in. eksploracją archipelagu Svalbard, bogatego w zatoki i fiordy. W swoim wyposażeniu posiada m.in. system DGPS, radar 10 cm i 3 cm, ARPA, mapę elektroniczną, żyrokompas, autopilota, echosondę Koden z monitorem struktury dna, kompas magnetyczny, echosondę badawczą ELAC z digitizerem, odbiornik map faksymilowych, system łączności GMDSS, a także silnik średniobrotowy 1280 kW i trzy agregaty prądotwórcze. Posiada klasę lodową L2 AUT według klasyfikacji Polskiego Rejestru Statków.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.