• <

Holenderska fregata HNLMS Tromp wyrusza na Morze Czerwone strzec bezpieczeństwa żeglugi

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Holenderska fregata HNLMS Tromp wyrusza na Morze Czerwone strzec bezpieczeństwa żeglugi

Partnerzy portalu

Fot. HNLMS Tromp

Kolejne państwo dołącza do ochrony międzynarodowej żeglugi na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. W ten sposób Holandia chce wzmocnić międzynarodowe wysiłki na rzecz bezpieczeństwa żeglugi oraz chronić swoje morskie interesy. Odbywa się to w momencie, gdy władze tego kraju planują wydać miliardy na modernizację sił morskich i wymianę jednostek nawodnych na nowe.

Holandia jest bardzo zaniepokojona atakami Huti na statki w regionie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. W ostatnim czasie po raz pierwszy doszło do zniszczenia dwóch masowców w wyniku ostrzału rakietowego. W przypadku drugiego pierwszy raz odnotowano rannych i ofiary śmiertelne wśród załogi. Z tego powodu wiele firm zdecydowało się na alternatywną trasę, opływającą Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki, co wpływa na długość i koszt transportu morskiego oraz zakłócenie łańcucha dostaw. Aby skutecznie chronić żeglugę prowadzącą przez Kanał Sueski, holenderskie władze wyślą fregatę rakietową De Zeven Provinciën HNLMS Tromp (określana też zgodnie z holenderską terminologią jako Zr.Ms. Tromp). To jednostka przeznaczona przede wszystkim do zwalczania zagrożeń powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare).

Jak podkreślają władze, Morze Czerwone jest kluczową drogą do żeglugi między Kanałem Sueskim a Oceanem Indyjskim. Holandia ma również bezpośredni interes gospodarczy w bezpiecznym i nieskrępowany transporcie towarów drogą morską. Jeśli nie jest to możliwe, holenderscy konsumenci prawdopodobnie będą musieli radzić sobie z dużym wzrostem cen produktów. Stąd tak istotna dla bezpieczeństwa żeglugi jest obrona powietrzna, dlatego obok HNLMS Tromp (F803) jest planowane wysłanie także uniwersalnego okrętu desantowego-doku HNLMS Karel Doorman (F827) na okres od kwietnia do sierpnia tego roku, o czym poinformowali Izbę Reprezentantów przedstawiciele Ministerstwa Obrony, Spraw Zagranicznych oraz Zagranicznej Współpracy Handlowej i Rozwojowej.


Fot. MW Holandii

Co wyjątkowe w przykładzie holenderskiego okrętu, ma on wspierać działania dwóch międzynarodowych przedsięwzięć obronnych, a więc zarówno będąc częścią misji "Prosperity Guardian" pod egidą USA, jak i wspomagając operację EUNAVFOR Aspides, którą organizowała Unia Europejska. Wynika to z faktu tego samego celu, jakim jest ochrona międzynarodowej żeglugi. W przypadku europejskiego przedsięzięcia okręt zapewni wsparcie w zakresie udostępniania informacji i wsparcia, ale nie będzie znajdować się pod dowództwem operacji. Misja HNLMS Tromp otrzymała kryptonim "Anential Abranded" i jej celem jest zwalczanie zagrożenia ze strony Huti i ochrona trasy morskiej prowadzącej przez Kanał Sueski, w tym poruszających się nią statków. Jednocześnie wspomniany HNLMS Karel Doorman (A833) ma działać w ramach europejskiej operacji i zapewniać jednocześnie „stowarzyszone wsparcie” dla "Prosperity Guardian", co wydaje się budzić pewne zamieszanie przez rozdział kompetencji, gdzie na dwie podobne misje są wysyłane dwa okręty. Uniwersalny okręt desantowy-dok ma pełnić tu funkcję "wsparcia logistycznego".

Fot. MW Holandii


HNLMS Tromp (F803) jest w służbie od 2003 roku. Ma 144,24 metra długości i 6 050 ton wyporności. Załoga liczy 174 osoby, z możliwością zwiększenia do 202 w zależności od celów misji, np. okrętując na niej międzynarodowy sztab. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Napęd stanowi CODOG (Combined diesel or gas) czyli zasilanie na paliwo konwencjonalne i gaz, w ramach którego wchodzą dwa silniki wysokoprężne Wärtsilä 16 V26 o mocy 6800 KM każdy, dwie turbiny turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Spey SM 1C o mocy 26100 KM każda, dwa wały napędowe i pięciołopatowa śruba o regulowanym skoku. W wyposażeniu okręt posiada radar dalekiego zasięgu Thales Nederland SMART-L do obserwacji powietrza i powierzchni wody, radar Thales Nederland APAR do przeszukiwania, śledzenia i naprowadzania w powietrzu i na powierzchni (I pasmo), radar nawigacyjny DECCA NAV, radar do przeszukiwania/nawigacji powierzchniowej Thales Nederland Scout (niskie prawdopodobieństwo przechwycenia), system monitorowania i śledzenia na podczerwień dalekiego zasięgu Thales Nederland Sirius IRST, optyczny system nadzoru i śledzenia Thales Nederland Mirador, sonar montowany na kadłubie Atlas Elektronik DSQS-24C, a także system MK XII IFF.

Domyślne uzbrojenie stanowią armata morska Oto Melara 127 mm, dwa automatyczne systemy obrony bezpośredniej (CIWS) do 4 karabinów maszynowych Browning M2 12,7 mm, do 6 karabinów maszynowych FN MAG 7,62 mm. Do tego dochodzą 40-komorowy system pionowego odpalania (VLS) Mk 41, 32 rakiety ziemia-powietrze SM-2 IIIA i 32 pociski SeaSparrow, osiem rakiet przeciwokrętowych Harpoon oraz dwie podwójne wyrzutnie torped Mk 32 Mod 9 z torpedami Mk 46 Mod 5.

HNLMS Tromp (F803) będzie walczył z nadlatującymi pociskami i dronami, a tym samym zajmie się wyższym spektrum zagrożenia. Okręt jest przygotowany do radzenia sobie z ryzykiem i wyposażony w obronę przed różnymi niebezpieczeństwami. Okręt wyruszy na misję z Den Helder. Swoje rozmieszczenie rozpocznie na Morzu Czerwonym, gdzie przybędzie pod koniec marca.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.