Kolejne państwo dołącza do ochrony międzynarodowej żeglugi na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. W ten sposób Holandia chce wzmocnić międzynarodowe wysiłki na rzecz bezpieczeństwa żeglugi oraz chronić swoje morskie interesy. Odbywa się to w momencie, gdy władze tego kraju planują wydać miliardy na modernizację sił morskich i wymianę jednostek nawodnych na nowe.
Holandia jest bardzo zaniepokojona atakami Huti na statki w regionie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. W ostatnim czasie po raz pierwszy doszło do zniszczenia dwóch masowców w wyniku ostrzału rakietowego. W przypadku drugiego pierwszy raz odnotowano rannych i ofiary śmiertelne wśród załogi. Z tego powodu wiele firm zdecydowało się na alternatywną trasę, opływającą Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki, co wpływa na długość i koszt transportu morskiego oraz zakłócenie łańcucha dostaw. Aby skutecznie chronić żeglugę prowadzącą przez Kanał Sueski, holenderskie władze wyślą fregatę rakietową De Zeven Provinciën HNLMS Tromp (określana też zgodnie z holenderską terminologią jako Zr.Ms. Tromp). To jednostka przeznaczona przede wszystkim do zwalczania zagrożeń powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare).
Jak podkreślają władze, Morze Czerwone jest kluczową drogą do żeglugi między Kanałem Sueskim a Oceanem Indyjskim. Holandia ma również bezpośredni interes gospodarczy w bezpiecznym i nieskrępowany transporcie towarów drogą morską. Jeśli nie jest to możliwe, holenderscy konsumenci prawdopodobnie będą musieli radzić sobie z dużym wzrostem cen produktów. Stąd tak istotna dla bezpieczeństwa żeglugi jest obrona powietrzna, dlatego obok HNLMS Tromp (F803) jest planowane wysłanie także uniwersalnego okrętu desantowego-doku HNLMS Karel Doorman (F827) na okres od kwietnia do sierpnia tego roku, o czym poinformowali Izbę Reprezentantów przedstawiciele Ministerstwa Obrony, Spraw Zagranicznych oraz Zagranicznej Współpracy Handlowej i Rozwojowej.
Fot. MW Holandii
Co wyjątkowe w przykładzie holenderskiego okrętu, ma on wspierać działania dwóch międzynarodowych przedsięwzięć obronnych, a więc zarówno będąc częścią misji "Prosperity Guardian" pod egidą USA, jak i wspomagając operację EUNAVFOR Aspides, którą organizowała Unia Europejska. Wynika to z faktu tego samego celu, jakim jest ochrona międzynarodowej żeglugi. W przypadku europejskiego przedsięzięcia okręt zapewni wsparcie w zakresie udostępniania informacji i wsparcia, ale nie będzie znajdować się pod dowództwem operacji. Misja HNLMS Tromp otrzymała kryptonim "Anential Abranded" i jej celem jest zwalczanie zagrożenia ze strony Huti i ochrona trasy morskiej prowadzącej przez Kanał Sueski, w tym poruszających się nią statków. Jednocześnie wspomniany HNLMS Karel Doorman (A833) ma działać w ramach europejskiej operacji i zapewniać jednocześnie „stowarzyszone wsparcie” dla "Prosperity Guardian", co wydaje się budzić pewne zamieszanie przez rozdział kompetencji, gdzie na dwie podobne misje są wysyłane dwa okręty. Uniwersalny okręt desantowy-dok ma pełnić tu funkcję "wsparcia logistycznego".
HNLMS Tromp (F803) jest w służbie od 2003 roku. Ma 144,24 metra długości i 6 050 ton wyporności. Załoga liczy 174 osoby, z możliwością zwiększenia do 202 w zależności od celów misji, np. okrętując na niej międzynarodowy sztab. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Napęd stanowi CODOG (Combined diesel or gas) czyli zasilanie na paliwo konwencjonalne i gaz, w ramach którego wchodzą dwa silniki wysokoprężne Wärtsilä 16 V26 o mocy 6800 KM każdy, dwie turbiny turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Spey SM 1C o mocy 26100 KM każda, dwa wały napędowe i pięciołopatowa śruba o regulowanym skoku. W wyposażeniu okręt posiada radar dalekiego zasięgu Thales Nederland SMART-L do obserwacji powietrza i powierzchni wody, radar Thales Nederland APAR do przeszukiwania, śledzenia i naprowadzania w powietrzu i na powierzchni (I pasmo), radar nawigacyjny DECCA NAV, radar do przeszukiwania/nawigacji powierzchniowej Thales Nederland Scout (niskie prawdopodobieństwo przechwycenia), system monitorowania i śledzenia na podczerwień dalekiego zasięgu Thales Nederland Sirius IRST, optyczny system nadzoru i śledzenia Thales Nederland Mirador, sonar montowany na kadłubie Atlas Elektronik DSQS-24C, a także system MK XII IFF.
Domyślne uzbrojenie stanowią armata morska Oto Melara 127 mm, dwa automatyczne systemy obrony bezpośredniej (CIWS) do 4 karabinów maszynowych Browning M2 12,7 mm, do 6 karabinów maszynowych FN MAG 7,62 mm. Do tego dochodzą 40-komorowy system pionowego odpalania (VLS) Mk 41, 32 rakiety ziemia-powietrze SM-2 IIIA i 32 pociski SeaSparrow, osiem rakiet przeciwokrętowych Harpoon oraz dwie podwójne wyrzutnie torped Mk 32 Mod 9 z torpedami Mk 46 Mod 5.
HNLMS Tromp (F803) będzie walczył z nadlatującymi pociskami i dronami, a tym samym zajmie się wyższym spektrum zagrożenia. Okręt jest przygotowany do radzenia sobie z ryzykiem i wyposażony w obronę przed różnymi niebezpieczeństwami. Okręt wyruszy na misję z Den Helder. Swoje rozmieszczenie rozpocznie na Morzu Czerwonym, gdzie przybędzie pod koniec marca.
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami