W Holandii na terytorium jednego z głównych portów powstanie zakład produkcji zielonego wodoru.
Port North Sea to 60-kilometrowy transgraniczny obszar portowy, który rozciąga się od Vlissingen na wybrzeżu Morza Północnego w Holandii, około 32 km w głąb lądu do Gandawy w Belgii. Jest centralnym węzłem w Europie, przez którego przechodzi wiele rodzajów towarów. Na jego terytorium powstanie fabryka zielonego wodoru, czyli produkowanego z wykorzystaniem energii generowanej w instalacjach OZE. Za projekt odpowiedzialne są dwie firmy – Volth2 oraz Virya Energy, które podpisały już umowę o współpracy.
Fabryka zielonego wodoru powstanie dokładnie w mieście Terneuzen na terenie portu w parku przemysłowym Axelse Vlakte. W przygotowaniu jest długoterminowa umowa dotycząca użytkowania obszaru przemysłowego o powierzchni 30 tys. m2.
3600 ton zielonego wodoru w skali roku
Jak czytamy w komunikacie port North Sea, fabryka będzie znajdowała się pobliżu aktywów istniejącego producenta bio-LNG. W bezpośrednim sąsiedztwie trwają prace nad dwoma kolejnymi projektami dotyczącymi bioetanolu. Port w tym kraju może stać się jednym z klastrów różnych producentów zrównoważonych paliw i surowców w Holandii, co stwarza potencjalne synergie między różnymi nowymi formami produkcji i wykorzystaniem zielonego wodoru. Ten może być wykorzystywany jako paliwo i surowiec w procesach produkcyjnych, oprócz szarego i niebieskiego wodoru.
Zaletą lokalizacji jest dostępność dróg, kolei oraz transportu morskiego, z pomoc których będzie mógł być transportowany wodór na większym obszarze. Wartość inwestycji oszacowano na poziomie 35-40 mln euro.
Holandia wyznaczyła cele klimatyczne, w tym dla ekologicznego wodoru, aby zmniejszyć swój ślad węglowy (redukcję CO2) o 49 proc. do 2030 roku i 95 proc. do 2050 roku.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii