W zeszłym tygodniu operator terminala kontenerowego Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) i Hafenbetriebsgesellschaft Braunschweig mbH (spółka operacyjna portu w Brunszwiku) podpisały strategiczną umowę o partnerstwie w celu promowania przyjaznego dla środowiska transportu między Hamburgiem a portem śródlądowym w Dolnej Saksonii.
Port w Hamburgu to największy port kolejowy w Europie, a kolejowy ruch w głębi lądu jest jednym z jego szczególnych atutów. Jednak ta przewaga konkurencyjna często nie może być wykorzystana na krótkich trasach.
Odległość między Hamburgiem a Brunszwikiem, około 180 kilometrów, jest zbyt mała dla pociągu. Żegluga śródlądowa jest atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego na tej trasie. Czas tranzytu drogą wodną wynosi około 24 godzin.
- Hamburg i Brunszwik mają doskonałe połączenia przez rzekę Łabę, boczny kanał Łaby i kanał Mittelland - powiedział członek zarządu HHLA, Jens Hansen.
Wskazał, że w zeszłym roku drogą wodną przewieziono 70 000 standardowych kontenerów między Hamburgiem a Brunszwikiem, oszczędzając około 40 000 przejazdów ciężarówkami.
- Aby przenieść dodatkowy wolumen transportu na przyjaznych dla środowiska przewoźników śródlądowych dróg wodnych, chcemy współpracować z portem w Brunszwiku w celu opracowania nowych koncepcji transportowych dla firm zainteresowanych spedycją towarów - wyjaśnił Hansen.
To odciąży drogi i jednocześnie zmniejszy emisję CO2.
Ta strategiczna współpraca z portem śródlądowym jest pierwszą w historii HHLA. Hansen zapowiada kolejne - firma prowadzi już rozmowy z kolejnymi portami śródlądowymi w zapleczu portu w Hamburgu.
Port w Hamburgu to nie tylko największy port morski, ale także drugi co do wielkości port śródlądowy w Niemczech. Około 10 000 statków śródlądowych zawija co roku do terminali w Hamburgu. Od 2012 roku roczny ruch kontenerowy docierający do portu w Hamburgu lub opuszczający go statkiem żeglugi śródlądowej wzrósł o 50 procent do około 140 000 standardowych kontenerów.
Centrum Koordynacji Statków w Hamburgu (HVCC), spółka joint venture pomiędzy Hamburger Hafen und Logistik AG i Eurogate Container Terminal Hamburg GmbH, pomaga zapewnić sprawne operacje. W ubiegłym roku HVCC opracowało platformę cyfrową specjalnie dla statków żeglugi śródlądowej, która centralnie koordynuje zawinięcia statków, trasy w porcie, przydział miejsc do cumowania i obsługę terminali.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej