Norweska firma żeglugowa Havila Kystruten odebrała dostawę Havila Capella, jednego z nowo budowanych statków o napędzie hybrydowym.
Według dostawcy usług zarządzania statkami OSM Maritime, Havila Capella wyruszyła ze stoczni Tersan Yalova w Turcji w kierunku Bergen 9 listopada 2021 roku. Statek rozpocznie rejsy tradycyjną trasą przybrzeżną z Bergen 1 grudnia.
Jednostka jest częścią kontraktu Havila z norweskim Ministerstwem Transportu na budowę czterech przyjaznych środowisku statków, które będą operować na trasie przybrzeżnej Bergen-Kirkenes.
Napęd na LNG i baterie
Havila Capella została zaprojektowana i skonstruowana w celu zapewnienia bezpiecznego, skutecznego, wygodnego, energooszczędnego i przyjaznego dla środowiska transportu, załadunku i rozładunku pasażerów i ładunku. Statek jest zbudowany zgodnie z wymogami i filozofią bezpiecznego powrotu do portu.
Jednostka jest napędzana płynnym gazem ziemnym (LNG) i bateriami. Jest wyposażona w dwa stery strumieniowe z napędem azymutalnym na rufie i dwa dziobowe stery strumieniowe tunelowe.
Hybrydowy układ napędowy ma zapewnić optymalną pracę i elastyczność, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa, emisję, hałas i wibracje podczas przejazdu i manewrowania.
Ponadto pakiety akumulatorów mogą być ładowane z lądowego przyłącza zasilania, a także służyć jako niezależne źródło zasilania dla ewentualnych rejsów „zeroemisyjnych”, m.in. jak w obszarze UNESCO fiordu Geiranger.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy