Po miesiącu od wodowania statek Havfisk, wybudowany w gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland, odbił od stoczniowego nabrzeża i pożeglował do Danii.
75-metrowy Havfisk był bohaterem jednego z otwartych dla publiczności wodowań w gdańskiej stoczni Karstensen. Jednostka zjechała z pochylni przed miesiącem. Od tego czasu cumowała przy stoczniowym nabrzeżu, trwały na niej ostatnie prace wykończeniowe. 24 czerwca Havfisk został odholowany od stoczniowego nabrzeża i pożeglował – jeszcze nie o własnych siłach, a na holu – do Norwegii. W operacji odholowania i obrócenia jednostki brały udział trzy holowniki, następnie jeden z nich zabrał statek na pełne morze. Havfisk popłynął do duńskiego Skagen, gdzie znajduje się Karstensens Skibsværft A/S. W tej stoczni jednostka przejdzie ostatnie przygotowania do przekazania klientowi.
Zamawiającym statek jest firma Havfisk AS, spółka zależna firmy
Veibust Fisheriselskap z siedzibą w norweskim Ålesund. Havfisk został
zamówiony w marcu 2022 roku, w gdańskim Karstensenie otrzymał numer
budowy 477. Ostateczny odbiór nastąpi do końca tego roku.
Firma
Havfisk jest powracającym klientem Karstensena – stocznie grupy
budowały już wcześniej jednostki rybackie dla tej spółki, modernizowały
także jej starsze, eksploatowane statki.
Nowy Havfisk powstał na
bazie projektu stworzonego przez Karstensens Skibsværft A/S. Całkowita
długość statku wynosi 75,10 metra, szerokość 16,20, zaś wyporność sięga
2900. Jednostka ma całkowicie wodoszczelny pokład ładunkowy, a także
trałowy, podniesiony o jeden poziom w stosunku do zwykłego schematu tego
typu jednostek. W ten sposób zwiększono wolną burtę, co ma przyczynić
się do bezpieczniejszego środowiska pracy na pokładzie. Havfisk posiada
klasę DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C. Wynika to z racji na przyszły
obszar działań w postaci trudnych, mroźnych, obszarów Morza Norweskiego.
Maksymalna prędkość statku to 16 węzłów, natomiast załoga ma liczyć 15
osób.
Prace projektowe skupiły się na optymalizacji wydajności nowego statku w odniesieniu do jego profilu operacyjnego, aby osiągnąć minimalne zużycie paliwa. Havfisk został wyposażony w system odzyskiwania ciepła ze wszystkich silników, oświetlenie LED i inne środki mające na celu zminimalizowanie zużycia energii, zgodnie z ideą dekarbonizacji branży morskiej, w tym i rybołówstwa. Główny napęd stanowi silnik Wärtsilä 8V31 o mocy 5200 kW, jednocześnie na statku znajdują się trzy silniki pomocnicze Scania DI16 o mocy 600 kW każdy. Do tego dochodzą dwa pędniki Brunvoll o mocy 1400 kW. Jednostka ma posiadać wciągarkę i żurawie od Karmøy, dwa agregaty chłodzące FrioNordica o mocy 1500 kW i system wentylacji C-Flow, na który składają się dwa zbiorniki i cztery sprężarki o mocy 90 kW. Do tego dochodzą zbiorniki RSW o pojemności 2425 m3, przeznaczone do przewozu złowionych ryb, a także na paliwo 599 m3 i wody słodkiej 75 m3.
Damen Shipyards i Muller Dordrecht chrzczą nowy statek, Damen ASD Tug 3212
Położono stępkę pod pierwszy z dwóch statków hybrydowych Stena Line typu NewMax – Stena Futura
Umowa o budowę statku – „prevention principle”
Kanada startuje z własnym "Miecznikiem" i rozpoczyna budowę serii niszczycieli
Rozmowy o wzmocnieniu europejskiego przemysłu morskiego
Dookoła stoczni, ale na kołach. Pierwsza podróż nowego statku w Karstensenie