Południowokoreańska Administracja Przejęć Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA) wybrała Hanwa Ocean jako głównego wykonawcę do budowy i dostarczenia kluczowych dla sił morskich państwa okrętów podwodnych z serii KSS-III Batch-II. Takie same są oferowane Polsce w ramach programu "Orka".
Dla jednego z trzech największych zakładów stoczniowych Korei Południowej, dawniej znanego jako Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) to przedsięwzięcie ma ukazać jego zdolność do realizacji tego istotnego zlecenia. Tym bardziej, że w przyszłości to tu miałyby powstać także okręty dla potencjalnych zamawiających z innych państw. Oprócz Polski są to Kanada oraz Filipiny. skomplikowanych zleceń, jak budowa i dostarczenie okrętów podwodnych.
Na terenie stoczni w Geoje (jeszcze jako DSME) powstały dwa okręty z serii KSS-III Batch-I, w latach 2016-2021 ROKS Dosan Ahn Changho (SS-083) oraz w latach 2018-2023 ROKS Ahn Mu (SS-085). Aktualnie w w partnerskim zakładzie HD Hyundai Heavy Industries (HHI) trwa budowa ROKS Shin Chae-ho (SS-086), który ma wejść do służby w przyszłym roku. Dla Hanwha Ocean kolejna budowa będzie więc niejako sprawdzianem i pokazem, że jest w stanie zbudować planowany okręt z podserii Batch-II. Przyszły ROKS Lee Bong-chang (SS-087) znajduje się w budowie od marca br., a ma zostać dostarczony do 2027 roku. W planach jest też budowa dwóch kolejnych okrętów tej podserii, które będą największymi w historii Marynarki Wojennej Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun, potocznie znana też jako Republic of Korea Navy, ROKN).
Wspomniany okręt, określany jako typ Dosan Ahn Changho, będzie miał 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Ma osiągać prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a jego zasięg ma wynosić do 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu ma wynosić 20 dni. Załoga liczy 50 oficerów i marynarzy. Jego napęd stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Wykorzystuje opracowany przez Hanwa system zarządzania walką (CMS), zestaw sonarów opracowany przez LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny „Series 30” od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane od ECA Group. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące (SLCM) do zwalczania celów lądowych Chonryong. Można je też uzbroić w pociski przeciwokrętowe, torpedy i miny morskie, acz wiele też zależy tutaj od oczekiwań strony polskiej w zakresie chęci nabycia konkretnego uzbrojenia.
Przypomnijmy, że 30 listopada tego roku Hanwha Ocean zorganizowała konferencję prasową w Warszawie, na którą zaprosiła dziennikarzy i specjalistów z Polski, prezentując swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej. Wśród jej wstępnych założeń znalazłoby się dostarczenie co najmniej dwóch okrętów w konfiguracji Batch-II, przy czym pierwszy miałby zostać przekazany do 2030 roku. Oprócz tego firma przewiduje szkolenie kadr w zakresie utrzymania zdolności do działań podwodnych i obsługi okrętów, budowę w kraju centrum obsługi technicznej, napraw i remontów (MRO). Potencjalnie oznacza to również możliwość wykonywania części wyposażenia na miejscu, a także dostarczenie (w zależności od zainteresowania strony polskiej) jako rozwiązania pomostowego okrętu podwodnego KSS-I.
Budowa i wcielenie do służby najnowszego z tych okrętów podwodnych będzie w najbliższym czasie budzić zainteresowanie wśród polskich specjalistów z prasy, branży stoczniowej jak i Agencji Uzbrojenia. Koreańczycy są gotowi na to, że przetarg rozstrzygnie się w przyszłym roku, w związku z czym proponowana oferta może się zmienić, bądź pojawią się kolejne szczegóły, których na wspomnianej konferencji zabrakło, jak prawdopodobna cena oferty, czy kolejne aspekty wyposażenia.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024