Na skutek niepewnej i zmiennej sytuacji rynkowej inwestycje w ostatnich tygodniach nieco wyhamowały na co wskazują między innymi dane Golden Destiny. Z drugiej strony międzynarodowa sytuacja geopolityczna i potrzeba wykorzystania statków na dłuższych dystansach powoduje, że zwiększa się zapotrzebowanie na tonaż oraz zmniejsza się ilość i tak niewielkiego wolumenu złomowanych jednostek.
W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznaczają one w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie.
W tygodniach 47 i 48 nie odnotowano żadnych transakcji dotyczących drobnicowców wielozadaniowych. W tygodniu 49 również nie było transakcji używanym tonażem. Pojawiło się za to jedno złomowanie statku o DWT 35.014. Nie odnotowano również na rynku stoczniowym nowych zamówień. W tygodniu 50 doszło do jednej transakcji kupna – sprzedaży używanego drobnicowca o wartości 18.2 mln USD. W tym samym tygodniu nie odnotowano żadnego złomowania. Nie zanotowano również żadnych nowych zamówień.
Ostatnie tygodnie dla inwestycji w tonaż drobnicowców używanych nie należały do zbyt aktywnych. Jest to oczywiście pokłosie niepewnych warunków rynkowych, istniejącej nadpodaży tonażu, a przede wszystkim nadal istniejącej konkurencji ze strony innych segmentów żeglugi, tj. jak ro-ro, a nawet masowce i kontenerowców w przewozie ładunków ciężkich i ponadgabarytowych.
Tydzień 47 to cztery sprzedaże używanych kontenerowców na kwotę 36 mln USD. Doszło również do złomowania tej samej liczby pojemnikowców o łącznym DWT 81.311. Jednocześnie doszło do dwunastu nowych zamówień tego typów statków o całkowitym DWT 1.740.000. Tydzień 48 to jedna transakcja używanym kontenerowcem na kwotę 12.6 mln USD, a także dwa złomowania tego typu statków o nośności 146.602 DWT. Jednocześnie nie zanotowano żadnego nowego zamówienia. W tygodniu 49 doszło do dwóch sprzedaży używanych kontenerowców o łącznej wartości 11 mln USD. Nie było żadnych złomowań. Nie było również żadnej aktywności w zakresie nowych zamówień. Tydzień 50 zaznaczył się dwoma transakcjami kupna – sprzedaży używanych kontenerowców o łącznej wartości 21.75 mln USD. Doszło również do złomowania jednej jednostki o DWT 33.912. Nie było za to żadnych nowych zamówień.
Niewiele aktywności było na rynku inwestycji tonażem kontenerowców, co również wynikało ze stanu rynku frachtowego i czarterowego.
W tygodniach 47 -50 nie odnotowano żadnych transakcji dotyczących wycieczkowców.
Już od dłuższego czasu rynek inwestycji tonażowych w wycieczkowce pozostaje mało aktywny i nie ma nowych zamówień lub nie trafiają one do informacji szerokiej opinii publicznej. Jest to nadal efekt olbrzymiego krachu, który nastąpił jako efekt pandemii Covid Sars-19. Od czasu do czasu pojawiają się jedynie transakcje, które wynikają głównie z stosowania finansowych narzędzi restrukturyzacyjnych. Niewiele jest również złomowań. Brakuje nowych zamówień. Jeśli już to pojawiają się jedynie zlecenia na mniejsze jednostki typu ekspedycyjnego, wykorzystywane do rejsów komercyjnych w rejony polarne. Oprócz tego kontynuowane i realizowane są dotychczasowe zlecenia, które w wystarczający sposób zasilają rynek.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy