Port w Hamburgu jako pierwszy w Europie zaimplementował technologię dostarczania energii elektrycznej z lądu zarówno dla wycieczkowców, jak i kontenerowców.
Jako pierwszy z energii z lądu w Container Terminal Hamburg (CTH), którego operatorem jest Eurogate, skorzystał oceaniczny kontenerowiec CMACGM Vasco De Gama (który jest właśnie w drodze do Gdańska). Zanim było to możliwe technologia została przetestowana na kilku różnych statkach dysponujących innymi systemami.
Władze Hamburga przypominają, że od przyszłego roku „wszystkie duże terminale wycieczkowe i kontenerowe w porcie będą wyposażone w przyłącza zasilania z lądu”.
– Projekt ten rozpoczęto, gdy nadal istniało wiele niepewności dotyczących wykorzystania energii pobieranej z lądu. Odsetek kontenerowców w Europie zdolnych do korzystania z energii lądowej był prawie zerowy. Pomimo tej niepewności postanowiliśmy pójść dalej i utorować drogę bardziej zrównoważonej przyszłości. W ten sposób Hamburg podniósł swój światowy status innowacyjnego pioniera i wykonawcy – powiedział Jens Meier, dyrektor generalny Zarządu Portu w Hamburgu.
Statki będą tym samym mogły korzystać z energii doprowadzanej z lądu podczas pobytu w portu, co pozwoli im na wyłączenie silników, a tym samym zmniejszy emisje oraz hałas. Energia będzie dostępna na trzech nabrzeżach terminalu kontenerowego, przy których obsługiwane są jednostki oceaniczne. Każde z przyłączy ma moc 7,5 MVA.
Inwestycja pochłonęła łącznie 13 milionów euro w ciągu dwóch lat. Koszty pokryło miasto oraz rząd.
W tej chwili zarząd portu w Hamburgu jest w trakcie finalizacji porozumień z przedsiębiorstwami żeglugowymi na temat wykorzystywania energii z lądu.
Hamburg jest na dobrej drodze do wyposażenia wszystkich funkcjonujących w porcie terminali kontenerowych w przyłącza energii elektrycznej. Kolejne są Container Terminal Burchardkai i Container Terminal Altenwerder. Jeszcze w zeszłym roku taki system został uruchomiony w terminalu Tollerort. Pierwsze doświadczenia z technologią zarząd portu zbierał jednak w 2016 roku, kiedy to uruchomiono pilotażowy projekt w terminalu Altona, umiejscowionym w sercu miasta, gdzie obsługiwane są statki wycieczkowe.
– Rok 2024 będzie dla nas fazą rozruchu, podczas której chcemy także dokonać przeglądu procesów operacyjnych i udoskonalić je w oparciu o praktyczne doświadczenia. Od 2025 roku będziemy w stanie zaspokoić oczekiwany popyt dzięki zoptymalizowanemu całemu systemowi – mówił w zeszłym roku Hanno Bromeis, szef działu Rozwiązań Energetycznych w Porcie Hamburg.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”