• <

Hamburg na start. Port Gdańsk otworzył sezon wycieczkowy

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Hamburg na start. Port Gdańsk otworzył sezon wycieczkowy

Partnerzy portalu

wycieczkowiec w porcie gdańsk
Fot. GospodarkaMorska.pl

144-metrowy wycieczkowiec Hamburg z 330 turystami na pokładzie jako pierwszy statek tego typu zawitał w tym roku do Portu Gdańsk. Tym samym sezon wycieczkowy w porcie został oficjalnie otwarty.

Kiedy we czwartek 20 kwietnia około południa Hamburg wpływał do Portu Gdańsk, następnie obracał się na obrotnicy i w końcu przycumował przy nabrzeżu Westerplatte, na brzegu na turystów i załogę czekała już orkiestra. Wizyta Hamburga zainaugurowała bowiem tegoroczny sezon zawinięć wycieczkowców w Gdańsku. Kiedy statek przybił do nabrzeża i przeprowadzono niezbędne procedury, a pasażerowie przygotowywali się do zejścia na ląd, na pokład jednostki weszły reprezentacje Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz agenta statku, firmy Baltic Gateway, by podziękować kapitanowi i wręczyć mu okolicznościową statuetkę.

Otwarcie sezonu


Hamburg stał się tym samym pierwszym wycieczkowcem, jaki zawinął do Portu Gdańsk w 2023 roku. Po rekordowym roku poprzednim, aktualny sezon ma przynieść jednak mniej wizyt wycieczkowców, na co wpływ mają przede wszystkim czynniki geopolityczne.

– Na ten sezon mamy zaplanowanych 46 jednostek. Zeszły rok był rekordowy, bo zawinęło do nas aż 79 statków wycieczkowych i było to prawie 30 tys. pasażerów. W tym roku będzie to trochę mniej, ale tak naprawdę awizacja jest cały czas aktualizowana. Wpływ na to, jak rynek wycieczkowy będzie się kształtował w danym roku, ma z pewnością sytuacja geopolityczna. Zamknięcie portu w Sankt Petersburgu i to, że jednostki wycieczkowe do tego portu nie wchodzą – a to prawie 350 jednostek rocznie – to bardzo duża szansa dla portu w Gdańsku, żeby przynajmniej część z tych statków przyjąć. Ale na decyzję armatorów, czy ich statki będą zawijać do danej destynacji, mają też wpływ działania wojenne w Ukrainie mają wpływ na decyzje armatorów – tłumaczy Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W tym roku pośród zaawizowanych już w Porcie Gdańsk wycieczkowców znajdzie się m.in. 240-metrowy statek Bolette, największy spośród zaawizowanych do tej pory. Pojawi się on w Gdańsku zgodnie z planem już 10 maja. Ponadto do portu zawiną też m.in. 218-metrowy Balmoral, widywana już wcześniej w Polsce 226-metrowa Europa 2, czy luksusowy Silver Dawn, operujący również na Morzu Śródziemnym. Rekordzistą będzie statek Clio, który przypłynie do Gdańska aż ośmiokrotnie. Przeważająca część wycieczkowców będzie cumować przy nabrzeżu Westerplatte, jedynie zawinięcia wspomnianego Clio oraz Hebridean Sky odbywać się będą na nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego, zaś jedno sierpniowe wejście statku Azamara Pursuit zaplanowane jest przy nabrzeżu Oliwskim.

Jak dodaje Anna Drozd, rejsy wycieczkowe stanowią co prawda zaledwie około 2% przychodu samego portu w Gdańsku, niemniej jednak bardzo ważne z perspektywy turystycznej.

– Jest to absolutnie bardzo atrakcyjne z punktu organizacji turystycznych i samego miasta, bo to one głównie czerpią korzyści z tego, że te jednostki tutaj zawijają – mówi Anna Drozd.

wycieczkowiec, nabrzeże westerplatte
Fot. GospodarkaMorska.pl

Na początek 300 pasażerów


Hamburg to zbudowany w 1997 roku 144-metrowy wycieczkowiec o tonażu 15 tys. ton. Pływa pod banderą Bahamów. Statek spędził w Gdańsku około dziewięciu godzin. W tym czasie część jego pasażerów udała się na zwiedzanie Gdańska. Następnie statek pożeglował w dalszą część rejsu. Jednostka powróci jednak do Portu Gdańsk już niedługo, bo 20 maja.

– Hamburg przypływa z Hamburga, następnym portem po Gdańsku jest Kłajpeda, potem płynie do Rygi, Tallina. Do Sankt Petersburga z wiadomych względów już nie będzie wpływał, więc kolejne są Helsinki, Sztokholm, Kopenhaga i powrót do Hamburga – opisuje Marek Różański z firmy Baltic Gateway, agent statku.

Hamburg przypłynął do Gdańska z 330 pasażerami na pokładzie, choć może zabrać nawet do 480.

– Przez problemy z covidem dwa lata temu i wojnę w Ukrainie zawinięć statków pasażerskich i pasażerów pływających po Bałtyku jest mniej. Są inne akweny i inne miejsca, np. w Norwegii, na Morzu Śródziemnym, nie mówiąc o cieplejszych krajach, jak Karaiby czy Południowa Ameryka. Tam pływa najwięcej statków pasażerskich – tłumaczy Marek Różański.

Firma Baltic Gateway w tym roku obsługuje oba zawinięcia Hamburga do Portu Gdańsk.

– Uważam, że to dosyć przyjemna praca. Agent załatwia wszelkie formalności dla straży granicznej, dla Urzędu Celnego. Wiadomo, że trzeba załatwić dla statku pilota, który wsiada na pokład na redzie, holownik, obsługę cumowania. Dla pasażerów trzeba zorganizować wycieczki różnego rodzaju. Głównie jest to Gdańsk, ale wszystko zależy od armatora – opisuje Różański.

Hamburg powróci do Gdańska 20 maja. Najbliższy wycieczkowiec, a tym samym drugi, jaki w tym sezonie odwiedzi Port Gdańsk, spodziewany jest 27 kwietnia rano. Tego dnia przy Westerplatte można będzie podziwiać 229-metrowy statek Viking Jupiter.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.