W PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni trwają intensywne prace związane z modernizacją infrastruktury, dzięki której będą budowane największe okręty w historii polskiej branży stoczniowej. W tej inwestycji najbardziej rzuca się w oczy Hala Kadłubowa, w której będą montowane kadłuby wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".
Na widocznych zdjęciach i nagraniach budynek stwarza wrażenie niemal wykończonego. Jak podaje również sama stocznia, trwają także prace wykończeniowe wnętrza obiektu. Ma on 154 metry długości, 34 metry szerokości i wysokość 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji. Znajdujące się tam suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. To najwyższy tego typu obiekt w Polsce, który z racji na swoje rozmiary i niebieski kolor zaczyna wpisywać się w panoramę Gdyni. Kamień węgielny pod tę inwestycję wmurowano 17 czerwca 2023 roku.
Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wynosi blisko 6 tys. m2. Obok tego trwa budowa hali produkcyjnej, w której funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe, a powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2. Trwa również rozbudowa i przebudowa nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej. Prace wykonuje konsorcjum składającego się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, które obok budowy nowych obiektów dokonują także przebudowy już istniejącej infrastruktury. Według założonego pierwotnie planu roboty mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku, jednakże prace przeciągną się przez lato.
Obok infrastruktury stoczniowej rośnie w oczach również kadłub prototypowej fregaty programu "Miecznik", przyszłego ORP Wicher. Na zdjęciach widać, że zostało połączonych kilka bloków tworzących stępkę, tworząc konstrukcję mającą kilkadziesiąt metrów długości i ważącej kilkaset ton. Co także rzuca się w oczy, to również wzrost do góry powstającego kadłuba, gdyż do stępki są spawane blachy tworzące zewnętrzną część konstrukcji., Gotowy okręt będzie miał 138,7 metra długości, a wyporność maksymalna wyniesie 7 000 ton.
Żeby nie było, że tylko trwa budowa stoczni to proszę bardzo foty z postępów przy budowie kadłuba przyszłego #ORPWIcher 😎#Miecznik https://t.co/hTiohPiqJ3 pic.twitter.com/itgELkSQlF
— Paweł Zariczny (@pawel_zariczny) May 22, 2024
Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 roku. Przekazanie okrętu zamawiającemu i
jego badania kwalifikacyjne mają zostać przeprowadzone w latach
2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 roku w PGZ Stocznia Wojenna ma odbyć
się cięcie blach pod dwa seryjne okręty programu. Dalsze etapy budowy w
ich przypadku to położenie stępki tak samo w 2025 i 2026 roku, wodowanie
w 2027 i 2028 roku i przekazanie gotowych okrętów w 2030 i 2031 roku.
Jednocześnie już na przyszły rok zaplanowano gotowość większości
infrastruktury stoczniowej, w której okręty mają być budowane i
doposażone. Wszystkie jednostki wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.
Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27.07.2021 roku. Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
US Navy podpisuje kontrakt na osiem nowych zbiornikowców typu John Lewis
Wärtsilä i Royal Caribbean podpisują umowę serwisową celem przyspieszenia realizacji zrównoważonego rozwoju
Konosament – rola kapitana w wystawieniu (i zaklauzowaniu) konosamentu
W stoczni Fincantieri odbyły się trzy ważne wydarzenia w związku z budową statków dla MSC
Kongsberg Discovery testuje innowacyjny bezzałogowiec do działań podwodnych
Polsko-litewskie rozmowy o inwestycjach transportowych