Biznes kwitnie w morskich dokach w zachodniej Turcji, gdzie pięć potężnych statków wycieczkowych jest demontowanych w celu sprzedaży na złom po pandemii COVID-19, która prawie całkowicie zniszczyła branżę.
Statki wycieczkowe były domem dla jednych z najwcześniejszych ognisk infekcji COVID-19. W marcu władze USA wydały zakaz żeglowania dla wszystkich statków wycieczkowych, które pozostają na miejscu.
W piątek kilkudziesięciu pracowników zdjęło ściany, okna, podłogi i balustrady z kilku statków w doku w Aliaga, mieście 45 km na północ od Izmiru na zachodnim wybrzeżu Turcji. Trzy kolejne statki dołączą do już demontowanych.
Przed pandemią tureckie stocznie złomujące statki zazwyczaj obsługiwały statki towarowe i kontenerowce, powiedział agencji Reuters Kamil Onal, prezes stowarzyszenia przemysłowców zajmujących się recyklingiem statków.
- Ale po pandemii statki wycieczkowe zmieniły kurs na Aliagę. Nastąpił wzrost złomowań w sektorze z powodu kryzysu. Kiedy statki nie mogły znaleźć pracy, trafiły do rozbiórki – powiedział.
Około 2500 osób pracowało na stoczni w zespołach nad demontażem statku pasażerskiego, który zajmuje około sześciu miesięcy. Statki przybyły z Wielkiej Brytanii, Włoch i Stanów Zjednoczonych.
Stocznia dąży do zwiększenia ilości zdemontowanej stali do 1,1 mln ton do końca roku, z 700 000 ton w styczniu - powiedział.
- Staramy się zmienić kryzys w szansę - powiedział.
Dodał, że nawet niemetalowe okucia statków nie idą na marne, ponieważ operatorzy hoteli przychodzą na stocznię, aby kupić przydatne materiały.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy