• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Grupa włoskich okrętów z lotniskowcem na czele przybyła do wyspy Guam

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Grupa włoskich okrętów z lotniskowcem na czele przybyła do wyspy Guam

Partnerzy portalu

Fot. MW Włoch

Na wyspę będącą terytorium nieinkorporowanym USA przybył 11 sierpnia zespół okrętów wchodzących w skład Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare) z lotniskowcem ITS Cavour (CVH 550) na czele. Odbyło się to w związku z zacieśnianiem międzynarodowego partnerstw na Oceanie Spokojnym, zwiększania bezpieczeństwa i niezakłóconej żeglugi oraz udziału włoskich sił zbrojnych w międzynarodowych ćwiczeniach morskich.

Obecność okrętów z Włoch i innych państw w rejonie Indo-Pacyfiku ma związek z rozpoczętym 1 czerwca br. przedsięwzięciem operacyjnym w rejonie Indo-Pacyfiku, o czym również pisaliśmy. W ramach tego przedsięwzięcia Lotniskowcowa Grupa Uderzeniowa przeszła przez Kanał Sueski, Morze Czerwone i Zatokę Adeńską, a następnie znalazła się na Oceanie Indyjskim. Po wejściu na Ocean Spokojny miało miejsce pierwsze, dwustronne spotkanie z grupą lotniskowcową US Navy z USS Abraham Lincoln (CVN-72) na czele określane jako MLDE (Multi-Large Deck Event). Oprócz lotniskowców były tam obecne także  inne okręty, w tym amerykańskie: niszczyciele rakietowe typu Arleigh Burke USS Spruance (DDG 111) i USS Frank E. Petersen Jr. (DDG 121) oraz włoska fregata typu Carlo Bergamini iTS Alpino (F 594). Na włoskim lotniskowcu były także zaokrętowane samoloty czwartej i piątej generacji.

- To była wspaniała okazja, aby działać z naszym bliskim sojusznikiem, Włochami, na Indo-Pacyfiku. Nasze wysiłki są kluczem do zapewnienia wolnego i otwartego regionu Ocean Indyjskiego i Spokojnego dla żeglugi. Interoperacyjność nie dzieje się tak po prostu, jest ćwiczona i przećwiczona przez wszystkie nasze zespoły, aby budować relacje i połączenia niezbędne do pomyślnego przeprowadzenia MLDE  - powiedział kadm. Adan Cruz, dowódca Lotniskowcowej Grupy Zadaniowej (Carrier Strike Group, CSG).

- Wspólne działania na morzu stanowiły kolejną okazję do szkolenia w zakresie operacji Multi Carrier Generations, udowadniając obecnie skonsolidowaną interoperacyjność i nieodłączną zdolność naszych marynarek wojennych do współpracy. Prowadzenie tego typu działań jest jednym ze strategicznych celów naszych rozmieszczeń operacyjnych" - zgodzili się dowódcy obu CSG. Załogi pracowały z profesjonalnym zaangażowaniem, zapewniając skuteczną i owocną współpracę - powiedział kadm. Giancarno Ciappina, dowódca włoskiego zespołu.

Włoskie okręty wraz z lotniskowcem nie pierwszy raz pojawiły się w rejonie Indo-Pacyfiku. Poprzednim razem odbyło się to w czerwcu ub. r., a po przejściu przez Kanał Sueski miały okazje współdziałać z lotniskowcową grupą uderzeniową, na której czele był lotniskowiec USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69). Aktualnie przybyłe jednostki są zacumowane w bazie US Navy w Guam w ramach krótkiego postoju logistycznego przed wyruszeniem do Japonii.

iTS Cavour na czele grupy, fot. EUROMARFOR


ITS Cavour (CVH 550) to jedyny w swojej serii lotniskowiec, wcielony do służby w 2009 roku. Ma 244 metry długości, a maksymalna wyporność sięga 30 000 ton. Napęd COGAG tworzą dwa wały, cztery turbiny gazowe General Electric/Avio LM2500+ o mocy 88 000 kW oraz sześć silników wysokoprężnych Wärtsila CW 12V200 13 200 kW. Osiąga prędkość do 29 węzłów, a przy zachowaniu marszowej, wynoszącej 16 węzłów, jego zasięg wynosi 7 000 mil morskich. Załoga okrętu liczy 1200 osób, w której skład wchodzą marynarze, obsługa samolotów oraz zaokrętowane siły piechoty morskiej. W wyposażeniu okrętu znajdują się m.in. radar dalekiego zasięgu Selex RAN-40L 3D w paśmie L, wielofunkcyjny radar Selex ES EMPAR (SPY-790), radar powierzchniowy Selex ES RAN-30X/I RASS (SPS-791), dwa radary namierzania celu SELEX ES RTN-25X Orion, radar do precyzyjnego podejścia dla samolotów Selex ES MM/SPN-720, system precyzyjnego podejścia i lądowania Telephonics AN/SPN-41A, dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica MM/SPN-753(v)10, systemy  IFF Selex ES SIR-R/S i TACAN SRN-15 A, sonar przeciwminowy WASS SNA-2000, dwa systemy nadzoru Selex ES IRST SASS i system GEM Elettronica IRST EOSS-100. Do tego dochodzą systemy walki elektronicznej Elettronica Spa NETTUNO-4100 System ECM oraz EW (RESM/CESM, RECM). Uzbrojenie stanowią  cztery 8-komorowe wyrzutnie A-43 Sylver przenoszące pociski przeciwlotnicze MBDA Aster 15, dwie armaty morskie OTO Melara 76/62 mm Strales, trzy systemy obrony bezpośredniej OTO Melara 25/80 z pociskiem Oerlikon KBA 25 mm, a także dwa systemy wyrzutni wabików ODLS-H/ODLS OTO Melara. Dzięki pokładowi lotniczemu i hangarowi może transportować samoloty, śmigłowce oraz bezzałogowe pojazdy latające. Dotyczy to takich maszyn jak F-35B Lightning II (do 10 sztuk) czy też AgustaWestland AW101 (do 12 sztuk).

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.