Trzy fińskie podmioty - Green NortH2 Energy, Meriaura i Wärtsilä – nawiązały współpracę celem budowy statku towarowego zasilanego amoniakiem.
Przedstawiciele firm podpisali w tym celu list intencyjny. Za zamówienie i eksploatację statku będzie odpowiedzialny fiński armator Meriaura. Dostawę statku zaplanowano na 2024 rok, a rozpoczęcie eksploatacji zielonego amoniaku spodziewane jest w 2026 roku.
- To naturalnym krok na rzecz przyszłej floty Meriaura, który uzupełni nasze portfolio paliw odnawialnych wraz z produkowanym przez nas biopaliwem. Współpraca wspiera nasz trwający program budowy nowych statków oraz nasze cele związane z neutralnością klimatyczną - mówi Jussi Mälkiä, prezes zarządu Meriaura.
Nowoczesna jednostka towarowa będzie wyposażona w modułowe wielopaliwowe silniki główne marki Wärtsilä. Z kolei podmiot Green NortH2 Energy będzie dostarczać zielony amoniak, produkowany z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej. Firma pracuje obecnie nad budową zielonego zakładu produkcji wodoru i amoniaku w Naantali w południowej Finlandii niedaleko Turku.
Jednostka będzie mogła korzystać też z biooleju, awaryjnie - z tradycyjnego oleju napędowego.
Zielony amoniak ma do odegrania ważną rolę w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Obecnie branża wielokrotnie podkreśla, że technologia akumulatorowa (bateryjna) nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb energetycznych tego sektora. W porównaniu z wodorem, amoniak jest łatwiejszy do przechowywania i transportu. Co najważniejsze, sieć logistyczna już istnieje.
Projekt jest kontynuacją współpracy w zakresie rozwoju statków pomiędzy Elomatic, spółką-matką Green NortH2 Energy a Meriaura, która została zapoczątkowana w celu modernizacji transportu na sieci jezior Saimaa. Po inwazji Rosji na Ukrainę projekt przesunięto z jezior na morze.
Źródło: Meriaura
Fot. Depositphotos
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024