• <

GPH opuszcza giełdę. Modernizacja, prywatyzacja i sieciowanie w portach pasażerskich źródłem przewagi konkurencyjnej operatora

Strona główna GPH opuszcza giełdę. Modernizacja, prywatyzacja i sieciowanie w portach pasażerskich źródłem przewagi konkurencyjnej operatora
Fot. Marek Grzybowski

Global Ports Holding, czołowa firma zarządzająca portami i obsługująca porty pasażerskie będzie firmą prywatną. Global Yatirim Holding, większościowy akcjonariusz Global Ports Holding (GPH.L) zapowiedział, że wycofa firmę z londyńskiej giełdy.

Global Yatirim, który posiada 59% udziałów w GPH, rozważa wykupienie pozostałych udziałów za żywą gotówkę. „Udziałowiec zamierza zapłacić około 3 dolarów za akcję za pozostałe udziały operatora portów wycieczkowych” – informuje Reuters. Global Yatirim w oświadczeniu zapowiedział, że „GIH (Global Investment Holdings – MG), jako akcjonariusz większościowy, jest przekonany o zasadności przekształcenia przedsiębiorstwa na firmę prywatną i zamierza wystąpić o wycofanie spółki z giełdy”.

Global Investment Holdings („GIH”), to zdywersyfikowany konglomerat działający w 19 różnych krajach na 4 kontynentach. Jego skonsolidowane wyniki za cały rok, który zakończył się 31 marca 2024 r., są niezwykle obiecujące. Global Investment Holdings odnotował skonsolidowany zysk netto w wysokości 239,0 mln TL [lira turecka – MG] w I kwartale 2024 r. w porównaniu z zyskiem netto w wysokości 171,1 mln TL w I kwartale 2023 r. Skonsolidowane przychody netto wynoszą 3 417,5 mld TL, podczas gdy skonsolidowany EBITDA wynosi 1113,8 miliarda TL.

Global Ports Holding to największy na świecie operator portów wycieczkowych. 19 czerwca akcje GPH uzyskały notowania w wysokości 249 GPB/akcja, podczas gdy dziesięć dni wcześniej wartość akcji szacowano w Londynie na 265 GPB, jednak miesiąc wcześniej było to niespełna 210 GPB. W 2023 r. firma osiągnęła sprzedaż w wysokości 213,6 mln USD, dzięki wzrostowi przychodów po pandemii o 66%. Rok zakończono z zyskiem EBITDA 72,7 mln USD, a jego wzrost był niewiarygodnie rekordowy, bo wyniósł 937% w stosunku do 2022 r.

Taki skok przychodów i zysków to nie tylko efekt odbicia po pandemii Covid-19 w postaci zwiększonej aktywności morskich turystów. Operatorzy flot wycieczkowców odzyskali klientów mimo wzrost cen rejsów. Szybko rosły wskaźniki wypełnienia statków i obłożenia rejsów.

Global Ports Holding wykorzystał popandemiczną sytuację i znacznie zwiększył liczbę portów wycieczkowych. W 2023 r. podpisano nowe umowy koncesyjne. W okresie kwiecień 2022 – marzec 2023 włączono do sieci GPH kilka nowych portów wycieczkowych. W ten sposób pod zarządem GPH znalazły się Alicante Cruise Port, Fuerteventura Cruise Port, Lanzarote Cruise Port i Las Palmas Cruise Ports w Hiszpanii, port wycieczkowy Prince Rupert (Kanada) i port wycieczkowy San Juan w Portoryko.

Pasażerowie siłą napędową portowego biznesu

Ten wysoki poziom aktywności zaowocował znakomitymi wynikami finansowymi. Żegluga statkami pasażerskim złapała wiatr w żagle, a to przeniosło się na wyniki operatorów portów pasażerskich.
Skorygowane przychody wyniosły 117,2 mln USD za okres 12 miesięcy do 31 marca 2023 r. w porównaniu z 40,3 mln USD w poprzednim okresie sprawozdawczym (12 miesięcy do 31 marca 2022 r.). Całkowite przychody z działalności operatorskiej wyniosły 213,6 mln USD za 12 miesięcy (od kwietnia 2022 do marca 2023 r.) w porównaniu z 128,4 mln USD rok wcześniej.

EBITDA zbliżył się do 80 mln USD. Zysk znacznie wzrósł w porównaniu z 12,9 mln USD w poprzednim okresie sprawozdawczym, generując marżę EBITDA na poziomie 68,3%. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł do 72,7 mln USD w porównaniu z 7,0 mln USD w poprzednim okresie sprawozdawczym.

Okres działań na rynku turystyki morskiej w 2023 r. nie zakończył się samymi sukcesami. Zaobserwowano stratę przed opodatkowaniem w wysokości 9,5 mln USD. Było to znacznie mniej w porównaniu ze stratą w wysokości 43,9 mln USD, którą zanotowano w poprzednim okresie sprawozdawczym. Zysk netto wyniósł w efekcie 13,5 mln USD.

Do tego przyczyniła się rosnąca dynamicznie liczba pasażerów. W portach  działających w grupie Global Ports Holding obsłużono 9,2 miliona pasażerów. To wzrost o 281% w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym – podkreśla operator.
Były porty, które wyróżniły się pod względem dynamicznie rosnącej  liczby pasażerów. Aktywność zwiększyły terminale Ege Port Kuşadası i Nassau Cruise Port. Ten ostatni port został poważnie zmodernizowany i rozbudowany. W maju 2023 r. uruchomiono nowy terminal pasażerski.

Świetlane perspektywy morskiej turystyki

Właściciele GPH oceniają, że „Krótko- i długoterminowe perspektywy dla branży rejsów wycieczkowych są bardzo obiecujące”. Zauważa się, że na wielu połączeniach w 2024 r. wskaźniki obłożenia zasadniczo wróciły do ​​poziomu powyżej 100%, a wiele linii wycieczkowych pobiło rekordy rezerwacji w sezonie 2023. Oczekuje się, że w okresie sprawozdawczym 2024 „GPH może przyjąć w swoich portach rekordową liczbę 11,8 mln pasażerów”.

Analizując rynek pasażerski w dłuższej perspektywie, kierownictwo GPH zauważa, że portfel zamówień na statki wycieczkowe sygnalizuje dalszy wzrost podaży usług turystycznych i rozwój branży w nadchodzących latach.

- Ciągły rozwój branży rejsów wycieczkowych oznacza, że ​​branża portów wycieczkowych musi inwestować w infrastrukturę portową i możliwości operacyjne, aby móc skutecznie reagować na oczekiwany wzrostem popyt – podkreśla menedżment GPH.

Dlatego liczone są nie tylko zyski, ale także podkreśla się wydatki na inwestycje, które zapewnią wysoką jakość obsługi pasażerów. Operator w sezonie 2023 wydał 98,1 mln USD na inwestycje w transformację portów. W najbliższym okresie GPH planuje zainwestować 42 mln EUR w 3 porty na Wyspach Kanaryjskich. Zbudowane zostaną nowe terminale wycieczkowe w Las Palmas i Lanzarote. Powstaną nowe stanowiska terminalowe w porcie wycieczkowym Lanzarote i porcie Fuerteventura.

Inwestycje w pasażerskie terminale

Po otrzymaniu koncesji na obsługę pasażerów Tarragona Cruise Port planuje zainwestować 5,5 mln euro w nowy, wydajny i przyjazny dla środowiska terminal o powierzchni 2200 m2. Nowy terminal ma obsługiwać zarówno połączenia tranzytowe, jak i pasażerów zaczynających podróż. W terminalu będzie przestrzeń dla handlu detalicznego i gastronomii oraz nowe parkingi dla autokarów i samochodów.

Z kolei Ege Port Kuşadası (Ege Port) uzyskał koncesję na kolejne 19 lat, do 2052 roku. W zamian za przedłużenie koncesji Ege Port zapłacił z góry 725,4 mln TRY (38 milionów dol.). Ege Port zobowiązał się także do zainwestowania do 10% początkowej opłaty koncesyjnej w ciągu najbliższych pięciu lat w modernizację terminalu wycieczkowego oraz obiektów handlowych w porcie. Dodatkowo Ege Port będzie płacił opłatę koncesyjną w wysokości 5% przychodów brutto od lipca 2033 roku.

- Uważamy, że GPH jest dobrze przygotowana do odegrania kluczowej roli w tym procesie i jesteśmy pewni dalszej realizacji naszej strategii wzrostu nieorganicznego w nadchodzących latach, a także nie możemy się doczekać rekordowych wyników w okresie sprawozdawczym 2024 – przewidują menedżerowie GPH w „Raporcie rocznym 2023”.

Przegląd działań Global Ports Holding pokazuje sposób w jaki porty powinny podchodzić do obsługi klientów linii pasażerskich. Wysokiej klasy obsługa terminalowa jest podstawą, by sprostać oczekiwaniom operatorów statków wycieczkowych, a szczególnie morskich pasażerów. Terminal pasażerski jest wizytówką nie tylko portu, ale również miasta. Przyjrzyjmy się więc, w jakich terminalach przyjmujemy gości z całego świata w Gdańsku, Gdyni, czy Szczecinie.

Dziękujemy za wysłane grafiki.