Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podał, że do końca 2022 roku podpisana zostanie umowa z wykonawcą głębokowodnego terminalu kontenerowego. Zgłoszenia od zainteresowanych firm można było składać do końca września.
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie w granicach portu zewnętrznego, ale głównie na terenie przeznaczonym do zalądowienia. Do 30 września można było składać zgłoszenia do realizacji projektu. Po tym czasie rozpoczął się proces ich weryfikacji formalnej.
– Zrealizujemy ten projekt zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich i rządowym programem rozwoju portów zewnętrznych, uchwalonym przez Sejm RP. Proszę jedynie o cierpliwość i wsparcie, bo mówimy o projekcie, którego koszty realizacji liczone są w miliardach – mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Kolejnym etapem było wytypowanie uczestników, którzy zostali dopuszczeni do dalszego postępowania. Wskazano trzy firmy: dwie zagraniczne (z Belgii i Wielkiej Brytanii) oraz jedna z Polski. Czas na przygotowanie i złożenie ostatecznych ofert wytypowani kandydaci mają do końca lutego. W międzyczasie mogą konsultować się z inwestorem i składać zapytania dotyczące projektu, dokumentacji czy warunków umowy. Otwarcie ofert nastąpi 1 marca 2022 roku.
Kolejnym krokiem będą negocjacje, których zwieńczeniem będzie opracowanie treści umowy z wykonawcą. Do końca 2022 roku dokumenty mają zostać podpisane. W ten sposób ruszą prace nad budową głębokowodnego terminalu kontenerowego, który wraz z terminalem LNG i terminalem uniwersalnym będzie częścią tzw. kompleksu terminalowego.
Terminal kontenerowy przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego w Świnonoujściu. Ulokowany będzie w porcie zewnętrznym i ma być w stanie przyjmować największe statki kontenerowe, jakie mogą wpływać na Bałtyk. Planowana infrastruktura ma umożliwiać jednoczesną obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych (do 400 metrów) i kilku mniejszych feederów. Zgodnie z projektem, port i tereny składowania kontenerów mają znaleźć się na pirsie. Ładunki mają wyruszyć w głąb kraju dzięki nowym drogom dojazdowym, inwestycji kolejowej, a także żeglugą śródlądową. Prezes Krzysztof Urbaś liczy także na przygotowywane projekty odrzańskiej drogi wodnej, która mogłaby podnieść konkurencyjność portów.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”