Norweska firma GC Rieber Shipping zamówiła w stoczni Cemre w
Turcji dwa statki obsługi serwisowej do morskich operacji związanych z konserwacją
farm wiatrowych. Dostarczenie pierwsze jednostki planowane jest na I kwartał
2025 roku.
Według GC Rieber Shipping, WindKeeper jest innowacyjnym statkiem obsługi serwisowej (Service Operation Vessel, SOV) opartym na metodologii i projekcie dwukadłubowca o małej powierzchni wodnicy (Small Water Area Twin Hull, SWATH). Projekt ma zapewnić lepszą obsługę farm wiatrowych, a także bardzo niskie zużycie paliwa, czyniąc go bardziej ekologicznym i przyjaznym zielonej energii.
- W 2020 roku GC Rieber Shipping podjął strategiczną decyzję, aby stać się czystym armatorem, koncentrując się na rozwijaniu rentownych i zrównoważonych projektów morskich. Jesteśmy dumni, że uruchamiamy WindKeeper jako nasz pierwszy projekt – podkreślił dyrektor generalny GC Rieber Shipping, Einar Ytredal
GC Rieber utworzył również spółkę zależną WindKeeper AS dla statków typu WindKeeper. Całkowita inwestycja w projekt wynosi około 110 milionów euro. Planowane zamówienie obejmuje również opcje na dwa kolejne statki.
Zdaniem CCO firmy, Christoffera Knudsena, WindKeeper obniży codzienne koszty czarterów, poprawiając ich wpływ na środowisko. Wyraził również nadzieję, że wyznaczy to kierunek rozwoju bezemisyjnych jednostek morskich i pokaże go jako wartościowego oraz istotnego w branży morskiej energetyki wiatrowej.
Biednemu zawsze wiatr w oczy. Energetyka wiatrowa coraz silniejsza, ale w Polsce na pół gwizdka
Ørsted pomyślnie testuje nową technologię instalacji monopali
Polenergia chce pozyskać miliard złotych z Zielonych Obligacji
PSEW w Senacie o potrzebach sektora offshore wind
MKiŚ: jesienią nowelizacja ustawy o morskich farmach wiatrowych
Polski Pawilon Energetyki Wiatrowej na WindEnergy w Hamburgu ponownie pod przewodnictwem PSEW