Już jutro, tj. w piątek 2 grudnia, do Gdyni mają zawinąć dwa imponujące okręty!
Po godzinie 8.00 do portu ma wejść duńska fregata HDMS Esbern Snare (F342), należąca to klasy Absalon. Wraz ze swoim siostrzanym statkiem HDMS Absalon (F341) należy do największych okrętów bojowych obecnie oddanych do służby w Królewskiej Marynarce Wojennej Danii. Esbern Snare jest częścią pierwszego etapu strategicznej reorganizacji Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej, która skupia się na operacjach międzynarodowych, w których okręty klasy Absalon będą stanowić trzon. Statek jest przeznaczony do zadań dowodzenia, wsparcia i zwalczania okrętów podwodnych, z dużym pokładem typu ro-ro, a jego uzupełnieniem są fregaty klasy Iver Huitfeldt.
Po godzinie 10.00 zaś spodziewane jest wejście HNLMS DE RUYTER (F803) - niderlandzkiej fregaty typu De Zeven Provincien. To drugi okręt tego typu we flocie Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej. Stępkę pod okręt położono w 1999 r., zwodowano go w 2001 r., a do służby wszedł w 2003 r. Fregata nosi imię holenderskich bohaterów marynarki wojennej: Maartena Trompa (1598–1653) i Cornelisa Trompa (1629–1691).
Oba okręty są częścią Stałego Zespołu Sił Morskich NATO - SNMG-1.
Kmdr ppor. Anna Sech, rzeczniczka prasowa 3. Flotylli Okrętów im. kmdr. Bolesława Romanowskiego powiedziała PAP, że jest to standardowa wizyta robocza. „Jednostki wejdą do portu w Gdyni celem uzupełnienia zapasów” – dodała.
SNMG-1 (Standing NATO Maritime Group One) to jedna ze stałych morskich sił natychmiastowej reakcji NATO, w której skład wchodzą wyselekcjonowane niszczyciele i fregaty państw członkowskich. Jej rolą jest zapewnienie NATO zdolności natychmiastowej reakcji operacyjnej.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”