Hiszpania tak jak inne kraje Unii Europejskiej poszukują sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego w kraju i w Europie po wybuchu wojny na Ukrainie. Jednym z rozwiązań może być instalacja morskiego gazociągu łączącego Hiszpanię z Włochami. Francja w dalszym ciągu blokuje reaktywację projektu połączenia gazowego, MidCat.
Minister do spraw transformacji energetycznej Teresa Ribera poinformowała, że rząd „bardzo poważnie” rozważa budowę podwodnego gazociągu do Włoch. Gazociąg połączyłby stacje regazyfikacji w Barcelonie (z dużymi możliwościami magazynowania) i Livorno. W ten sposób Włochy miałyby też szansę na uniezależnienie się od rosyjskiego gazu, w tym od połączeń gazociągowych przecinających Europę Środkową i Północną.
Jest to odpowiedź także na niechęć Francji co do wsparcia budowy połączenia gazowego MidCat, prowadzonego przez Pireneje. Nie tak dawno Hiszpania, Portugalia i Niemcy wznowiły rozmowy w sprawie MidCat łączącego Półwysep Iberyjski z Francją, ale Paryż pozostaje w dalszym ciągu nieugięty. Projekt został zaniechany w 2019 roku z powodu zbyt wysokich kosztów projektowych. Jak zauważa Reuters, Hiszpania i Portugalia mają duże możliwości importu gazu, a kanclerz Niemiec Olaf Scholz zasugerował w miarę pogłębiania się kryzysu, że gazociąg z Portugalii przez Hiszpanię i Francję do Europy Środkowej mógłby pomóc w tej sytuacji. Francja odmówiła, opowiadając się za nowymi terminalami LNG, które mają być bardziej opłacalne.
Thierry Bros, profesor Science Po Paris i współpracownik Natural Gas World, mówi, że rurociąg byłby bezcelowy (budowa koło terminali regazyfikacyjnych) z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego. Dążenie do reaktywacji rurociągu jest motywowane bardziej poprawnością polityczną niż bezpieczeństwem energetycznym. Na inwestycji skorzystałyby tylko Niemcy i Hiszpania.
– Musimy przygotować się na przyszłą zimę i w tym kontekście możliwość ukończenia połączenia, które nie miało sensu ekonomicznego (w 2019 roku), ale które mogłoby być teraz kluczowe, aby przynieść te dostawy, których brakuje Europie Środkowej i Północnej. Pytanie brzmi, przepraszam… czy jest to w interesie Francji czy w interesie Europy Środkowej i Północnej? – mówiła Ribera, cytowana przez agencję Reuters.
Według szacunków budowa zaniechanego projektu MidCat może zostać ukończona już w 2023 roku.
Ribera wskazała, że w niedalekiej przyszłości gazociągiem MidCat płynąłby nie tylko gaz ziemny, ale mieszanka z biogazem oraz zielony wodór. W dalszym ciągu nie przekonuje to Francuzów. Ci w osobie prezydenta Emanuela Macrona rozmawiają z Algierią o wzmocnieniu partnerstwa gazowego.
Źródło: The GlobalFrontier/Reuters/Euractive.com
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim