Jeden z pierwszych paneli podczas IV Forum Wizja Rozwoju w Gdyni dotyczył perspektyw rozwoju portów morskich. O najbliższych planach, inwestycjach i wynikach przeładunkowych Portu Gdynia, Portu Gdańsk i Portów Szczecin i Świnoujście mówili ich prezesi.
Zaproszeni do dyskusji paneliści zgodnie przyznali, że porty morskie w Polsce są na etapie poszukiwań nowych dróg rozwoju. Wpisują się one w transformację energetyczną, której częścią ma być budowa morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Porty szukają rozwiązań na wykorzystanie własnych terenów na inwestycje offshore.
- Sytuacja w zespole portów Szczecin i Świnoujście przez ostatnie dwa lata wygląda interesująco z punktu widzenia zarówno przyszłych klientów, jak i tych, którzy z portu już korzystają - przyznaje Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Porty Szczecin i Świnoujście notują wzrosty
Na dzień 26 sierpnia potencjał przeładunkowy wynosi 21 521 000 ton ładunków. - To 10 proc. więcej w porównaniu z wynikiem z roku ubiegłego, a 4 proc. w zestawieniu z rokiem 2021. Uważam, że to bardzo dobry wynik - dodaje.
Prezes opowiedział o inwestycjach zaczynając od Szczecina. Ku końcowi zmierza warty 2 mld zł projekt prowadzony przez Urząd Morski. Polega na pogłębianiu toru ze Świnoujścia do Szczecina do głębokości 12,5 metra. Drugie działanie prowadzi TLK i chodzi o dostęp kolejowy do Szczecina i Świnoujścia. Wartość to 1,5 mld zł. Dzięki temu w porcie szczecińskim zmodernizowany zostanie rejon masowy i drobnica.
- Zanurzenie w porcie wynosi 9 m i 15 cm, po pracach związanych z pogłębianiem tory zanurzenie zwiększy się o 3 m. Nastąpi nowa rzeczywistość dla tego portu - zapowiada prezes Urbaś.
Natomiast w Świnoujściu prace dotyczą budowy drugiego terminala LNG. - Powstanie pięć stanowisk po remoncie, trzy tory kolejowe i estakada, która połączy terminal systemem dróg. Do tego maksymalnie za rok ma powstać parking na prawie 280 miejsc - zapowiada prezes.
Port Gdańsk. Największy terminal kolejowy w Polsce
Łukasz Greinke przypominał o zakończonych niedawno inwestycjach drogowo-kolejowych w Porcie Zewnętrznym.
- Najważniejszym zadaniem był dostęp do terminala DCT, gdzie obecnie mamy dwie niezależne linie kolejowe. Mowa o zwiększeniu z czterech do siedmiu torów oraz o wyposażeniu w nowe urządzenia przeładunkowe. Można powiedzieć, że to dziś największy terminal kolejowy w Polsce - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes zarządu Portu Gdańsk.
Greinke podkreślał również, że rozbudowa kolejowa przełożyła się na fakt, że Port Gdańsk to najlepiej skomunikowany port w Europie, jeśli chodzi o przeładunki kontenerów.
W najbliższym czasie Port Gdańsk zrealizuje wspólnie z DCT inwestycję rozbudowy o kolejne nabrzeże T3. - Dzięki niej możliwości przeładunkowe zwiększą się do 4,5 mln TEU, czyli o 1,5 mln TEU więcej niż obecnie - tłumaczy.
Podkreślił również znaczenie infrastruktury dostępowej, o którą zadbał w ostatnim czasie Urząd Morski w Gdyni. Mowa o falochronach i torach podejściowych w Porcie Zewnętrznym. Istotne są również: pogłębienie toru wodnego do 12 m i przebudowie 5 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym.
- A już wkrótce podpiszemy nową umowę na rozbudowę układu drogowo-kolejowego, jeśli chodzi o zaplecze Nabrzeża Przemysłowego. Chcemy ogłosić przetarg na modernizację i przebudowę Nabrzeża Wiślanego, Nabrzeża Bytomskiego, Nabrzeża Węglowego i Nabrzeża Rudowego. Już dziś widać, że Port Gdańsk zmieni się nie do poznania - mówi.
Łukasz Greinke przypomniał, że przeładunki Portu Gdańsk wzrosły od 2016 roku o 40 proc. - Nasze wyniki pokazują, że te inwestycje to dobry kierunek - podsumowuje.
Port Gdynia. Uniwersalność receptą na kryzysy i szansą na offshore
Prezes zarządu Portu Gdynia podkreślił, że trendy przeładunkowe są pozytywne i pozwalają patrzeć w przyszłość z optymizmem, w tym przyszłość dla sektora offshore.
- Jeśli chodzi o przeładunek kontenerów zanotowaliśmy aż 14 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego, natomiast jeśli chodzi o ładunki ogółem to wzrost wynosi ponad 12 proc. - informuje prezes Jacek Sadaj.
- Ładunki offshorowe, to kolejna grupa ładunków, które w przyszłości chcemy obsługiwać w porcie. Przyglądamy się sytuacji od dłuższego czasu, nawiązujemy relacje z biznesem, z dostawcami elementów offshorowych, deweloperami.
Prezes Sadaj nawiązał również do budowy portu instalacyjnego na terenie Portu Gdynia podkreślając, że to szansa na udział w "wielkim gospodarczym wydarzeniu".
- Uchwała Rady Ministrów z 30 lipca wyraźnie wskazuje i nakłada na nas cel związany z obsługą farm wiatrowych. Podjęliśmy więc błyskawiczną decyzję o rozszerzeniu zakresu przetargu na teren BCT, dzięki czemu planujemy wykorzystać część inwestycji, które są realizowane w Porcie Gdynia do tego aby rozszerzyć zakres obowiązków operatora o przeładunki konstrukcji offshore. To rozwiązanie tymczasowe - zaznacza i przypomina, że konstrukcje offshore są coraz większe. - Zapowiedzi mówią o turbinach 15 megawatowych. A wiąże się to ze zwiększeniem gabarytów całych wież wiatrowych. To dlatego również i my musimy szukać rozwiązań.
Poruszył także wątek lokalnego łańcucha dostaw.
- W pierwszej kolejności mamy zamiar udostępnić teren Portu Wewnętrznego. To rozwiązanie tymczasowe, które jednak pozwoli na rozwinięcie offshore w regionie i przyciągnie firmy związane z branżą. Konsekwentnie realizujemy również koncepcję rozbudowy pirsu zewnętrznego. To z kolei rozwiązanie uszyte na miarę potrzeb biznesu offshor'owego tak by te największe jednostki miały możliwość operowania w Porcie Gdynia, przeładowywania konstrukcji.
Portal GospodarkaMorska.pl objął IV Forum Wizja Rozwoju patronatem medialnym.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”