Bezpieczeństwo transportu morskiego jak nigdy dotąd, jest dziś istotnym problemem spedytorów, gestorów ładunków, operatorów transportu morskiego. Bezpieczeństwo i kontrola dostaw stały się podstawowym zagadnieniem osób odpowiedzialnych za zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw. Operatorzy flot i ich klienci będą mogli już niedługo korzystać ze zintegrowanego systemu łączności, który zapewni dopływ informacji w czasie rzeczywistym.
Technologie satelitarne i najnowsze rozwiązania informatyczne sprawią, że kapitanowie i zarządcy flot otrzymują wielowymiarową sieć, która zapewni szybką wymianę i analizę danych oraz nielimitowaną transmisję informacji. A przede wszystkim, dane będzie można uzyskać z każdego miejsca na oceanie i dostarczyć do każdego punktu na globie.
Po ustabilizowaniu logistyki globalnej zakłóconej pandemią koronowirusa wydawało się, że transport morski odzyskał już siły i będzie stabilnie się rozwijał. Napaść Rosji na Ukrainę, wprowadzone na Rosję sankcje i sprytne sposoby ich omijania zmieniły radykalnie światowe sieci transportu morskiego. Ataki Huti wprowadziły kolejne zamieszanie na morskich szlakach transportowych oraz w globalnych łańcuchach dostaw.
Inmarsat Maritime, spółka należąca do Viasat, wprowadziła na rynek NexusWave. To system łączności oparty na „zintegrowanej wielowymiarowej sieci, oferującą szybką łączność, nieograniczoną ilość danych, globalny zasięg i infrastrukturę „bezpieczną od samego początku”.
Sprawny i bezpieczny przepływ danych w czasie rzeczywistym stał się koniecznością. Informacje w czasie rzeczywistym o statku i ładunku, stały się jak nigdy dotąd niezbędnym narzędziem podejmowania decyzji nie tylko operatora. To podstawa projektowania łańcuchów dostaw do produkcji i planowania zapasów, baza do prognozowania dostaw towarów na rynki konsumpcyjne. To informacje niezbędne do planowania operacji w porcie i na jego zapleczu.
Na te wyzwania może odpowiedzieć NexusWave. Rozwiązanie to płynnie integruje wiele szybkich sieci w czasie rzeczywistym. Inmarsat Maritime wyjaśnia, że pewną i szybką łączność zapewnia kombinacja, w której zintegrowano „pasmo Ka Global Xpress (GX), usługi na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) i przybrzeżna usługa LTE w miarę dostępności – z dodatkową warstwą pasma L zapewniającą odporność”.
- Rozwiązanie to oferuje również zabezpieczenia zapory sieciowej klasy korporacyjnej, którym ufają globalne przedsiębiorstwa i rządy – podkreśla Viasat. Przyszłościowy NexusWave będzie także integrował usługę nowej generacji o ultrawysokiej przepustowości i dużej szybkości w paśmie Ka ViaSat-3. Będzie to po wejściu do służby w 2025 r.
Jako ujednolicone rozwiązanie NexusWave zapewni zarządzany poziom wydajności niezależnie od lokalizacji statku lub wymagań, zapewniając jednocześnie pełną przejrzystość całkowitego kosztu posiadania – bez nieoczekiwanych opłat – zapowiada operator.
Rozwiązanie zaprojektowano, aby zapewnić zmieniające się oczekiwania klientów na potrzeby powstające pod wpływem nowych sytuacji w sieciach transportu morskiego. Podkreśla się komercyjny charakter usługi, która „wspiera cyfryzację i inicjatywy dotyczące dobrostanu załogi, przekształcając statki w pływające biura i domy”.
Ben Palmer, prezes Inmarsat Maritime, powiedział: „Operatorzy flot statków stoją w obliczu stale rosnącego zapotrzebowania na transmisję danych” Niezwykle ważna jest szybkość przepływu informacji między statkami a firmami zarządzającymi flotami.
Wzrosło znaczenie zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności urządzeń służących do komunikacji między operatorami, statkami, firmami spedycyjnymi, urzędami celnymi i instytucjami zapewniającymi bezpieczeństwo, w tym okrętami ochraniającymi zagrożone akweny i szlaki komunikacyjne.
- Spełnienie wszystkich tych wymagań zazwyczaj opiera się na wielu rozłącznych rozwiązaniach, co skutkuje złożoną mozaiką ograniczeń danych, prędkości i zasięgu, a także niemożliwym do sprawdzenia bezpieczeństwem cybernetycznym - podkreśla Ben Palmer.
Zauważa on, że „W czasach, gdy niezawodna łączność stanowi przewagę konkurencyjną, operatorzy morscy poszukują propozycji wartości dostosowanej do ich potrzeb i opartej na wysokiej wydajności, pewności i ukierunkowanych wynikach”.
Przekonuje, że „NexusWave spełnia wszystkie te wymagania. To nowe rozwiązanie, które naprawdę zmienia zasady gry w komunikacji morskiej, daje naszym klientom pewność, że mogą działać na własnych warunkach, w dowolnym miejscu na świecie, z całkowitym spokojem ducha”.
Inmarsat Maritime jest spółką Viasat i koncentruje się na informatyzacji transportu morskiego ponad 40 lat. Firma działa w 24 krajach na całym świecie. W maju 2023 r. firma Viasat sfinalizowała przejęcie firmy Inmarsat. W ten sposób zintegrowano zespoły, technologie i zasoby obu firm kreując silnego nowego globalnego gracza na rynku komunikacji morskiej.
- Nasze połączenie z Viasat w zeszłym roku połączyło niezwykłych ludzi, możliwości innowacyjne i zasoby sieciowe obu firm, tworząc synergię, która była integralną częścią rozwoju NexusWave – dzięki której zapewnimy naszym klientom niezrównane zaufanie do sieci aż do końca przyszłość – podkreśla Ben Palmer.
Zaletą nowego rozwiązania jest jego dostępność na całym świecie. To zaleta wykorzystania sieci Inmarsat. Na morzu niezwykle ważną zaleta jest również to, że załogi otrzymają w razie potrzeby pomoc techniczną. Tutaj zaletą jest wieloletnie doświadczenia operatora, który zapewnia, że rozwiązanie będzie stale udoskonalane.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”