Obecnie w Porcie Szczecin w rejonie przeładunków masowych trwa jeden z dwóch flagowych projektów inwestycyjnych pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Celem podejmowanych przedsięwzięć modernizacyjnych jest stały rozwój portów oraz zwiększanie ilości obsługiwanych ładunków, a przede wszystkim poprawa konkurencyjności zespołu portów Szczecin i Świnoujście w basenie Morza Bałtyckiego.
Obecnie stan zaawansowania robót podstawowych na nabrzeżach wynosi ok. 80 procent. Z kolei roboty czerpalne wykonano w 65 procentach. Ukończono prace są związane z zabezpieczeniem narożników wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka. Przygotowano nabrzeża: Dąbrowieckie, Chorzowskie, Gliwickie-Uskok oraz Chorzowskie-Uskok. Basen Notecki został zalądowiony i zamknięty.
Już gotowe Nabrzeże Dąbrowieckie wraz z przystanią dalbową wyposażono
w najnowocześniejsze technologie do przeładunku chemii płynnej, w tym w
kompleksowy system infrastruktury technicznej chroniącej
środowisko.Miejsce to jest dedykowane w głównej mierze regularnym
przeładunkom kwasu siarkowego, jednak w przyszłości może zostać
dostosowanie również do przeładunku innych produktów.
16
lipca br. rozpoczął się ostatni etap prac czerpalnych w wyniku których
akwen portowy uzyska głębokość techniczną 12,5 m. Prace potrwają do
końca października br. Na ostatnim etapie są również prace
modernizacyjne na nabrzeżu Katowickim. Tutaj roboty ze względu na
przeładunki oraz suprastrukturę portową podzielono na cztery zasadnicze
odcinki. Najbardziej zaawansowane prace są na odcinku sekcji 1-13,
gdzie zakończono prace kafarowe i żelbetowe. W tej chwili trwają
przygotowania do wykonania nawierzchni kolejowo-drogowej wraz
infrastrukturą towarzyszącą na nabrzeżu. Na pozostałych odcinkach trwają
prace rozbiórkowe oraz kafarowe.
Wykonawcą
robót budowlanych jest Korporacja Budowlana DORACO. Inwestycja kosztuje
blisko 245 mln zł netto. Uzyskała dofinansowanie ze środków UE z
Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko 2014-2020.
W ramach projektu wykonawca przebuduje około 1000 metrów nabrzeży (Chorzowskie, Chorzowskie Uskok, Gliwickie Uskok, Katowickie) oraz wybuduje ponad 400 metrów zupełnie nowych nabrzeży: Dąbrowieckie z przystanią dalbową i Zamykające. Zwiększy się dopuszczalne obciążenie użytkowe nabrzeży do 40 kN/m kw. Basen Kaszubski wraz z obrotnicami dla statków będzie pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 m.
Inwestycję uzupełnią prace związane z przebudową układów kolejowych i drogowych oraz modernizacją sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2025 roku.
Alfa Laval pionierem zrównoważonego transportu morskiego
Końcowy etap budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy Orlen w Gdańsku
Ukraińcy ostrzegają: GPS na Morzu Czarnym zakłócany
Orlen: do terminalu gazowego w Świnoujściu dotarła 300. dostawa LNG
Coraz większe statki pojawiają się w Porcie Gdynia. Do Baltic Container Terminal zawinął MSC Adya
Rosja wyeksportowała w tym roku z Mariupola 165 tys. ton ukraińskich ładunków