• <
nauta_2024

Finowie wytyczają nowy kurs statkiem Electramar. Stocznie z UE i Dalekiego Wschodu za burtą

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Finowie wytyczają nowy kurs statkiem Electramar. Stocznie z UE i Dalekiego Wschodu za burtą

Partnerzy portalu

Fot. ESL Shipping

Finowie wyznaczają nowy kurs w żegludze przyjaznej dla środowiska. Na Bałtyk i Morze Północne wprowadzają hybrydowe 90-metrowe statki do przewozu ładunków masowych. Serię 12 jednostek zamawiają w Indiach, pomijając stocznie europejskie i Dalekiego Wschodu. 

W połowie maja imię uzyskał oficjalnie „Electramar”, pierwszy z dwunastu statków handlowych z napędem hybrydowym. Ceremonię zorganizował jego operator AtoB@C Shipping, spółka zależna ESL Shipping. Ceremonia odbyła się w centrum Helsinek 15 maja. Do stolicy Finlandii statek dotarł trasą wokół przylądka Dobrej Nadziei aż z Indii. 

Statek zbudowany został w stoczni Chowgule w Indiach. Electramar to statek, który według armatora emituje do 50% mniej CO2 w porównaniu ze statkami o podobnych gabarytach z tradycyjnym napędem. 

W połowie kwietnia statek przybył do Lulei w Szwecji. Po rozładowaniu w Lulei, statek wprowadzony został do obsługi AtoB-C Shipping na Morzu Bałtyckim i w Europie Północnej. 

Pierwszy na Bałtyku

- Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że w końcu mamy pierwszy statek w swoich wodach macierzystych, gotowy do obsługi naszych klientów. To była długa podróż dla załogi i chcemy im podziękować za ich odporność i poświęcenie – podkreśliła Frida Rowland, dyrektor handlowy AtoB@C Shipping & ESL Shipping po przybyciu statku na Bałtyk.

Seria 12 jednostek zamówionych w Indiach będzie zbudowana w latach 2023–2026 w stoczni Chowgule Shipyard Pvt Ltd. Każdy statek (5350 dwt), o długości prawie 90 m (LOA) oraz szerokości około 16 m, będzie wyposażony w napęd główny, którym jest silnik Yanmar o mocy 1920 kW i napęd elektryczny. 

Jednostka ma klasę lodową 1A. Manewrowanie ułatwi ster strumieniowy dziobowy 300 kW. Statek wyróżnia się dzięki wyposażeniu w zestaw akumulatorów o pojemności 1 MWh i możliwości podłączenia do zasilania z nabrzeża. Statek może przyjąć na pokład 100 TEU lub 50 FEU kontenerów. Obciążenie pokładu zostało obliczone na 1,75 mt/m2 (rufowy pokład ładunkowy oraz pokrywy luków), a  obciążenie liniowe 30 mt (TEU) lub 45 mt (FEU).

Przestrzeń ładunkowa wynosi 7,650 m3. Statek przeznaczony jest do przewozu szerokiej gamy produktów masowych i drobnicowych. Operator informuje, że zamówione statki będą transportować stal, produkty leśne, nawozy i ładunki ponadgabarytowe. Armator podkreśla, że „statek ma długi pokład bez przeszkód, który umożliwia załadunek większej liczby ładunków pokładowych i dłuższych ładunków niż na obecnie eksploatowane statki. 

Wokół Przylądka Dobrej Nadziei

Do Finlandii płynie już Stellamar. To drugi statek z tej serii, który opuścił stocznię w Indiach. Produkcja dziewiątej jednostki, Fleximar, rozpoczęła się w kwietniu br. ceremonią cięcia stali.

Matką chrzestną pierwszego z serii statku jest Paula Ojala, menedżer ds. czarterów w firmie SSAB. Ten koncern hutniczy, to wieloletni zleceniodawca zarówno AtoB@C Shipping, jak i ESL Shipping.

- Współpraca pomiędzy SSAB, ESL Shipping i AtoB@C Shipping ma bogatą, liczącą kilkadziesiąt lat historię i jestem głęboko zaszczycona możliwością bycia matką chrzestną tego niezwykłego, energooszczędnego statku, powiedziała Paula Ojala po ceremonii chrztu.

- Zarówno przemysł stalowy, jak i żegluga wkraczają w nową erę, w której paliwa są stopniowo zastępowane bardziej zrównoważonymi alternatywami. SSAB jest jednym z prekursorów w branży produkcji „zielonej” stali i jesteśmy zadowoleni z możliwości jaką jest to, że przedstawicielka SSAB jest matką chrzestną statku” – podkreślił Mikki Koskinen, dyrektor zarządzający ESL Shipping i prezes zarządu AtoB@C Shipping AB.

Ze stoczni Chowgule na Bałtyk

- Chciałbym podziękować wszystkim stronom zaangażowanym w ten udany projekt. Wspaniale jest wrócić do stoczni Chowgule i być świadkiem ogromnego postępu w budowie tych najnowocześniejszych statków. Zapotrzebowanie naszych klientów na nowoczesną i zrównoważoną flotę rośnie z dnia na dzień i cieszymy się, że wkrótce będziemy mogli odpowiedzieć na to zapotrzebowanie” – powiedziała Frida Rowland, kiedy Electramar wchodził w fazę wyposażenia.

Armator podkreśla, że Electramar to najnowocześniejszy statek w jego flocie. Dzięki możliwości podłączenia zasilania z lądu, dużej baterii akumulatorów i sprawniejszemu przyjmowaniu ładunku, statek zapewnia także cichszą i czystszą pracę w porcie

ESL Shipping jest przewoźnikiem suchych ładunków masowych w regionie Morza Bałtyckiego. Operator działa na rynku od ponad 70 lat i jest spółką zależną Aspo Plc. Połączona flota ESL Shipping i AtoB@C Shipping składa się z ponad 40 statków o ładowności od 4 tys. do 56 tys. dwt. 

Cała flota posiada klasę lodową, dzięki czemu oferuje transport ładunków i surowców przez cały rok, nawet w trudnych warunkach hydrometeorologicznych i lodowych. AtoB@C Shipping została założona w 2000 roku, a od 2018 roku jest częścią ESL Shipping. 

Operator fiński, to kolejny armator, którzy przeniósł kontrakt na serię statków do Azji. Tym razem beneficjentem jest stocznia z Indii. W Chowgule Shipyard Pvt Ltd. budowane są jednostki z układem hybrydowym i klasą lodową. To istotna informacja dla producentów z Europy, że powstaje nowy rynek produkcji statków, konkurencyjny dla producentów z UE, w tym z Polski. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.