Fiński ośrodek badawczy VTT pracuje nad nowymi metodami modelowania i ograniczania podwodnego hałasu i zjawisk kawitacji w śrubach napędowych. Jak przekonują naukowcy, oprócz emisji gazów cieplarnianych to właśnie hałas podwodny jest uznawany za główny problem w przemyśle morskim.
- Głównym celem projektu badawczego jest znaczne zwiększenie sprawności napędowej statków poprzez opracowanie nowych koncepcji jednostek napędowych. Wzrost sprawności napędowej prowadzi bezpośrednio do zmniejszenia zużycia paliwa i obniżenia emisji. Równolegle szukamy rozwiązań, które pozwolą obniżyć podwodny hałas emitowany przez statki - mówi Ilkka Perälä, kierownik projektu w VTT.
Na realizację projektu UltraPropulsor Co-Innovation ośrodek otrzymał 1,2 mln euro dofinansowania od Business Finland. W ramach projektu opracowywane są przyszłe rozwiązania dla bezemisyjnej żeglugi. Całkowity budżet projektu wynosi 4,5 mln euro, włączając w to budżety partnerów. VTT wnosi do projektu swoje doświadczenie w zakresie hydrodynamiki i materiałoznawstwa, aby zminimalizować zużycie energii przez statki i umożliwić rozwój nowych rozwiązań i koncepcji niskoemisyjnych.
Partnerami przemysłowymi w projekcie są ABB, Foreship, ATA Gears oraz Composite Solutions and Innovations. VTT działa jako partner badawczy wspierający potrzeby badawcze partnerów przemysłowych. Konsorcjum łączy silne doświadczenie z różnych dziedzin sektora morskiego.
W ramach projektu zostaną przeprowadzone badania hydrodynamiczne w celu wykazania możliwości wdrożenia nowych rozwiązań poprzez modelowanie numeryczne i eksperymenty oraz badania materiałowe w celu opracowania metod oceny wytrzymałości łopat śmigieł. Badania materiałowe mają na celu optymalizację techniczno-ekonomiczną przyszłych materiałów wykorzystywanych przy budowie śrub napędowych. Kluczowymi kryteriami są ocena kosztów cyklu życia oraz właściwości materiałów, zwłaszcza wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na korozję w warunkach eksploatacyjnych. Ponadto, opracowana zostanie nowa metodologia projektowania materiałów śmigieł odpornych na zniszczenia.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy