Szwedzka firma OX2 planuje budowę farmy wiatrowej na południe od Ystad. Nie będzie problemów dla żeglugi.
W tym tygodniu polskie media podały, że planowana przez szwedzką firmę OX2 farma wiatrowa Triton znajdzie się na szlaku wodnym Świnoujście – Ystad. Szwedzi twierdzą jednak, że projekt powstał w taki sposób, by nie przeszkadzać w żegludze.
Farma wiatrowa Triton ma zostać wybudowana u wybrzeży Skanii, około 30 kilometrów od Ystad, na wodach szwedzkiej strefy ekonomicznej. Farma ma wytwarzać energię elektryczną na poziomie 7,5 TWh, co pozwoli zapewnić prąd w 1,5 miliona gospodarstw domowych. Liczba turbin ma wynosić do 129, a ich wysokość do 370 metrów nad poziomem morza.
Natężenie ruchu żeglugowego w okolicy planowanej farmy Triton. Źródło: dokumentacja projektowa OX2
Jak zauważyły polskie media, Triton został zaprojektowany na drodze wodnej użytkowanej między innymi przez promy ze Świnoujścia, ale także Sassnitz. W dokumentacji projektowej wspomniano, że farma graniczy z kilkoma drogami wodnymi o znaczeniu krajowym, ale przez wschodnią jej część przechodzi tor wodny Ystad-Sassnitz. W dokumencie nie pada nazwa Świnoujście, ale pływające z Polski promy na tym etapie podróży korzystają z podobnego korytarza wodnego. Plan rozmieszczenia wiatraków zakłada, że w tym miejscu powstanie ok. 5-kilometrowa luka, która pozwoli jednostkom na swobodne przepływanie i mijanie się. Branżowe portale podniosły jednak wątpliwość, czy taki korytarz będzie wystarczający w przypadku złych warunków pogodowych lub awarii.
– Obecnie prowadzimy konsultacje dotyczące naszego projektu Triton i bardzo cieszymy się z uwag dotyczących planowanego projektu – powiedział portalowi GospodarkaMorska.pl Mikael Östlund z OX2. Östlund potwierdził, że trasy promów nie są w żaden sposób zagrożone: – W obrębie wyznaczonego szlaku żeglugowego, którym kursują promy z Sassnitz i Świnoujścia do i z Ystad, nie planuje się lokalizacji turbin wiatrowych.
Przedstawiony przez OX2 projekt farmy może jeszcze ulec zmianie. Trwają prace nad doprecyzowaniem lokalizacji wiatraków, uwzględniające również ocenę ryzyka dla żeglugi: – Przeprowadzona zostanie ocena ryzyka i modelowanie ruchu statków, aby móc ocenić, wymierzyć i sfinalizować szczegółowy projekt farmy wiatrowej – potwierdza Mikael Östlund. – Zostanie to zrobione również dla szeregu przypadków, w których warunki pogodowe lub problemy techniczne ograniczają zdolność statku do manewrowania z pełną kontrolą – podaje.
OX2 jest także w trakcie uzyskiwania formalnych zgód na prace na terenie Szwedzkiej Strefy Ekonomicznej oraz strefy Natura 2000, z którym farma ma sąsiadować. Firma prowadzi konsultacje z władzami regionów i miast i zainteresowanych instytucji. – Czekamy także na komentarze zarówno od linii promowych, portów, a także odpowiednich władz – dodaje Östlund.
OX2 to jedna z wiodących firm na europejskim rynku farm wiatrowych na morzu i lądzie. Zarządza 45 farmami wiatrowymi, ma swoje biura m.in. w Polsce i innych krajach bałtyckich, a także we Francji i Włoszech.
Na trasie Świnoujście – Ystad pływają pływają promy linii Unity Line oraz Polferries. Jednostki obu linii kursują nawet do trzech razy dziennie.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”