Exail, dostawca dziedzinie nawigacji morskiej, wraz ze swoim dystrybutorem w Hiszpanii, Grafinta, podpisał kontrakt z Navantia na dostawę systemu wyświetlania map elektronicznych i informacji o okręcie Gecdis-W (WECDIS) dla czterech hiszpańskich okrętów podwodnych proj. S-80.
Okręty podwodne proj. S-80, opracowane przez Navantia dla hiszpańskiej marynarki wojennej, zostały zaprojektowane z myślą o mobilności operacyjnej w celu dyskretnej i szybkiej nawigacji przy dużych prędkościach, umożliwiając im wykonywanie misji związanych z potencjalnymi zagrożeniami. Integracja systemu Exail Gecdis-W dodatkowo zwiększy możliwości okrętów podwodnych, wspierając załogę elektronicznymi mapami nawigacyjnymi. Certyfikowany przez IMO jako oprogramowanie ECDIS i w pełni zgodny ze standardami STANAG NATO, system Exail Gecdis-W będzie służył jako wspólny zasób nawigacyjny dla hiszpańskiej marynarki wojennej podczas morskich operacji wojskowych.
- Exail i Grafinta mają zaszczyt utrzymać poziom bliskiej współpracy z Navantia i wnieść naszą wiedzę do hiszpańskich okrętów podwodnych S-80. Dostosowany do podstawowych celów projektowych okrętów podwodnych S80, takich jak niewidzialność, wytrzymałość i elastyczność operacyjna w odległych i potencjalnie wrogich obszarach, nasz system WECDIS ma przyczynić się do skuteczności operacyjnej i bezpieczeństwa nawigacji okrętów podwodnych w trudnych środowiskach podwodnych - powiedział Alexandre Maia, regionalny kierownik sprzedaży w Exail.
Zawarty kontrakt ma podkreślać pozycję Exail jako dostawcę nawigacji morskiej w zakresie elektronicznych systemów wyświetlania map i informacji. Firma została już wybrana do wyposażenia wszystkich platform dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), a także jednostek nawodnych dla sił morskich Grecji, Indii, Łotwy, Nowej Zelandii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Okręty serii S-80 są nowym, flagowym produktem koncernu Navantia,
mającym podkreślać zdolność do budowy jednostek tej klasy w Hiszpanii.
Długość jednostki to 81,05 metra długości, a wyporność maksymalna to
3426 ton. Okręt prędkość 12 węzłów na powierzchni i blisko 19 pod wodą,
mogąc zanurzyć się na 450 metrów. Załoga liczy 32 marynarzy z
możliwością transportu ośmiu żołnierzy np. z komponentu sił specjalnych.
Na napęd składają się wał Etanol-AIP, trzy silniki na bioetanol o mocy
1200 kW każdy, silnik elektryczny 3500 kW, ogniwo paliwowe AIP 300 kW
oraz sprzęgła Vulkan RATO-S G-561W. Przestrzeń zaopatrzeniowa zapewnia
mu autonomiczność (możliwość działania bez wracania do portu i
uzupełniania zapasów) między 30 do nawet 55 dni w trybie ciągłym.
Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torpedowych 533 mm z torpedami DM2A4 i
pociskami rakietowymi Harpoon UGM-84 Sub-Harpoon block II, acz jest
planowany także wariant wyposażenia w pociski przeciwokrętowe NSM (Naval
Strike Missile).
Aktualnie w służbie jest pierwszy okręt tej serii, Isaac Peral (S-81), który wszedł do służby 30 listopada ub. r. Budowany w latach 2005-2023 jest pierwszą z czterech zaplanowanych jednostek w swojej serii. Wielu specjalistów krytycznie oceniało projekt przez fakt tak długiej budowy, niemniej zarówno koncern Navantia jak i hiszpański resort obrony są przekonane, że po pokonaniu trudności są w stanie przygotować kolejne okręty do służby w latach 2025-2027. Co istotne, budowa wspomnianych jednostek rozpoczęła się w latach 2007-2010, a żadna z nich nie została jeszcze zwodowana. Stąd nie dziwią kontrowersje związane z tym przedsięwzięciem, jak i zdolnością hiszpańskiej stoczni w Kartagenie.
Gdy
w lipcu ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło rozpoczęcie
wstępnych konsultacji rynkowych w sprawie programu "Orka", Navantia była
pierwszym podmiotem, który zgłosił chęć dostarczenia okrętów podwodnych
polskiej Marynarce Wojennej. W maju tego roku firma zorganizowała Dzień
Przemysłu, który odbył się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. W
jego trakcie, wraz z innymi podmiotami, prezentowała możliwości
współpracy z polskim przemysłem, w tym również przy okazji programu
"Orka". Przypomnijmy, że najprawdopodobniej w czerwcu zostanie ogłoszony przetarg, a także zostaną podani jego uczestnicy.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024