• <
nauta_2024

Evergreen zamawia 6 statków napędzanych metanolem

11.06.2024 20:34 Źródło: Evergreen Marine
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Evergreen zamawia 6 statków napędzanych metanolem

Partnerzy portalu

Fot. Evergreen Marine

Mająca swoją siedzibę na Tajwanie firma żeglugowa Evergreen Marine, będąca jednym z gigantów branży, zamówiła w chińskiej stoczni sześć nowych kontenerowców o podwójnym napędzie. Zasilane ekologicznym metanolem jednostki mają wpisywać się w politykę firmy, która dąży do bycia w czołówce przedsiębiorstw zaangażowanych w dekarbonizację branży morskiej i promującej innowacyjne rozwiązania w transporcie. 

Zamówienie na statki o wyporności 2 400 TEU zostało złożone w CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding, będącej częścią państwowego konglomeratu stoczniowego China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Sytuacja jak przy okazji wielu innych, podobnych zamówień może budzić zdziwienie z racji na relacje Chin z Tajwanem. Mimo to w przeszłości już wielokrotnie stocznie w kontynentalnych Chinach budowały statki dla firmy z państwa nieuznawanego przez Pekin i uznawanego za zbuntowaną prowincję. Przykładem tej współpracy w branży stoczniowej była budowa mogącego transportować 24 tys. kontenerów statku, Ever Acme. Co istotne, przekazanie odbyło się cztery miesiące przed planowanym terminem, wyznaczonym na II kwartał 2023 roku. Kontenerowiec powstał w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding z siedzibą w Szanghaju.

Co istotne, zamówienie na statki zostało złożone nie oficjalnie przez Evergreen, ale jej spółkę zależną z siedzibą we Włoszech, Italia Marittima S.p.A. Choć informacja została ujawniona 7 czerwca, jak można się było spodziewać, tak CSSC jak i Evergreen nie podawały wielu szczegółów. Z opublikowanych informacji giełdowych Evergreen wynika, każdy statek z nowej serii ma kosztować niemal 50-60 mln dolarów, a cała transakcja ma wynieść więc między 300 a 360 mln dolarów. 

To kolejne zamówienie na statki napędzane metanolem, które mają wejść w skład floty Evergreen. W lipcu ubiegłego roku firma z Tajwanu zainwestowała 5 mld dolarów w statki napędzane metanolem. Umowa na budowę została podzielona między czyli koreański Samsung Heavy Industries (SHI) oraz japoński Nihon Shipyard, będący spółką joint venture Japan Marine United Corporation (JMU) i Imabari Shipbuilding. W ramach wielomiliardowego kontraktu SHI powierzono budowę szesnastu kontenerowców o pojemności 16 000 TEU z podwójnym napędem, w tym na metanol. Drugi partner inwestycji zbuduje osiem jednostek. Evergreen Marine ma zapłacić od 180 do 210 milionów dolarów za każdy statek, czyli łącznie do 5,04 mld dolarów. Oczekuje się, że flota nowych statków transportowych będzie sukcesywnie przekazywana zamawiającemu w latach 2026-2027.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.