Brytyjska agencja innowacji Innovate UK przyznała 20 milionów funtów na budowę dużych statków serwisowych (SOV), które będą mogły działać przy zerowej emisji. Agencja i beneficjent twierdzą, że to pierwsza tego typu jednostka. W Polsce wciąż zastanawiamy się czy w ogóle budować SOV. Brytyjczycy zapowiadają serię zeroemisyjnych eSOV.
Projekt ma zainicjować budowę serii jednostek o napędzie elektrycznym. Statki będą przeznaczone do działania w branży morskiej energetyki wiatrowej. Na szerokie wody mają wypłynąć do 2028 r. Plany dotyczące statków, które będą obsługiwane przez Bibby Marine, obejmują jednostkę napędową o mocy 20 MWh. To powinno wystarczyć, przy naładowanych bateriach, na wykonanie dwutygodniowych operacji. Elementem projektu jest budowa instalacji ładowania. Zagwarantuje on możliwość pełnego naładowania baterii statku w porcie w Aberdeen.
Projektem kieruje Bibby Marine, a partnerami projektu są Port w Aberdeen, Shell, ORE Catapult, DNV i Kongsberg oraz Liverpool John Moores University w Liverpoolu (LJMU). Według Innovate UK to konsorcjum umożliwi aktywizację stoczni i kooperantów. Inwestycja w innowacje związane z offshore ma zapewnić odnowienie aktywności przemysłu okrętowego w Wielkiej Brytanii z zapleczem naukowym. Partnerzy projektu prognozują, że do 2050 r. w samym przemyśle morskiej energetyki wiatrowej potrzebnych będzie aż 300 statków SOV. W tej chwili nie ma w eksploatacji żadnej jednostki z napędem elektrycznym o dwutygodniowej autonomiczności pływania.
Bibby Marine ogłosiło, że zatrudniło Longitude Engineering do zaprojektowania pierwszego w swoim rodzaju statku operacyjnego o zerowej emisji gazów cieplarnianych (SOV).
Projekt „eSOV”, jak nazywają go partnerzy projektu, został zainicjowany we wrześniu 2023 r. 20 mln funtów to część środków uzyskanych na statek w ramach konkursu na statki i infrastrukturę o zerowej emisji (ZEVI - Zero Emission Vessel and Infrastructure).
- Ten projekt stanowi naturalny postęp na naszej drodze do dekarbonizacji, ponieważ naszym celem jest eksploatacja statku o niskiej emisji dwutlenku węgla lub zerowej emisji do 2026 r. – powiedział Nigel Quinn, dyrektor Bibby Marine.
Nigel Quinn podkreślił: „Zaprojektowany w Wielkiej Brytanii statek zmieni zasady gry w naszej branży i cieszymy się, że możemy współpracować przy tym projekcie z niektórymi wiodącymi na rynku wykonawcami i dostawcami, takimi jak Longitude. Doświadczenie firmy Longitude w projektowaniu specjalistycznych statków jest dla nas niezbędne do osiągnięcia naszych celów związanych z zerową emisją netto i skierowania naszego eSOV na morze”.
eSOV opiera się na projekcie OSD-IMT9605 firmy Longitude Engineering. Statek będzie zasilany w układzie hybrydowym. Źródłem energii będzie zestaw akumulatorów 20 MWh. Na statku będą również dwupaliwowe silniki na metanol z prądnicami. Tradycyjne układy generatorów stanowić będą układ bezpieczeństwa w razie spadku napięcia w akumulatorach. Przewidziano wtedy możliwość ładowania baterii na morzu.
Podkreśla się, że „Statek zapewni wsparcie w zakresie ultraniskiej emisji na potrzeby budowy, eksploatacji i obsługi serwisowej morskich farm wiatrowych w sektorze morskich odnawialnych źródeł energii w Wielkiej Brytanii” Przewiduje się, że projekt będzie pozycjonowany również w innych krajach Europy. Te prognozy opiera się w oparciu o rosnący europejski rynek morskiej energetyki wiatrowej.
- Chociaż rozwój naszej infrastruktury energetyki odnawialnej rozwija się, dekarbonizacja całego szerokiego łańcucha wartości projektu ma również kluczowe znaczenie dla dalszego zwiększania tempa naszego wyścigu do osiągnięcia zerowej emisji - powiedział Dean Goves, dyrektor ds. projektowania morskiego w Longitude Engineering.
Podkreślił on, że „przeprowadzono badania w celu zbadania śladu węglowego operacji morskich związanych z budową morskich elektrowni wiatrowych”.
- Ten projekt to kolejny krok – opracowanie techniczne nowego rozwiązania. Może to nadać ton przyszłej dekarbonizacji statków biorących udział w operacjach na morzu – zaznaczył Goves.
Zapowiedziano, że „Do pracy nad tym projektem firma Longitude Engineering zatrudni wielodyscyplinarny zespół inżynierów i konsultantów morskich, w tym projektantów okrętów, kapitanów statków, projektantów inżynierów elektryków, specjalistów w dziedzinie magazynowania metanolu i energii, projektantów kadłubów, specjalistów od hydrodynamiki i innych.
Bibby Marine Group jest właścicielem i operator floty statków typu Walk-to-Work Service Operations. Zarządza nimi Bibby WaveMaster. Zaprojektowany i zbudowany na zamówienie we współpracy z firmą Damen, statek typu WaveMaster umożliwia operatorom morskich elektrowni wiatrowych wydajniejszą, bezpieczniejszą i maksymalnie komfortową pracę przez maksymalnie 30 dni.
Na statku tym prowadzono badania układów paliwowych o zerowej emisji dwutlenku węgla w ramach projektu badawczo-rozwojowego WaveMaster Zero C. Informowalismy o tym na łamach GospodarkaMorska.pl.
Bibby Marine stać na innowacje, bowiem jest spółką Bibby Line Group (BLG). To globalnej firma o zdywersyfikowanych usługach o wartości 800 mln GPB. Firmy Grupy działają w 16 krajach. GPB Zatrudnia 4 tys. osób w sektorach obejmujących handel detaliczny, usługi finansowe, dystrybucję oraz wynajem sprzętu morskiego i budowlanego. BLG to jedna z najstarszych firm rodzinnych w Wielkiej Brytanii. Firma szczyci się 200-letnim doświadczeniem w dostarczaniu klientom różnorodnych rozwiązań.
Podkreśla się, że od 2007 roku Grupa Bibby Line i jej pracownicy przekazali ponad 10 mln GPB i tysiące godzin wolontariatu na ponad tysiąc celów charytatywnych. BLG to również globalny dostawca zakwaterowania dla pracowników w pływających hotelach.
Od ponad 30 lat flota BLG składająca się z pięciu pływających hoteli oferuje zakwaterowanie. Główna siedziba firmy mieści się w Liverpoolu, mieście Beatlesów oraz znanego zespołu piłkarskiego.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024