• <

Erbud: za nami załadunki elementów konstrukcyjnych dla fabryki Baltic Towers

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Erbud: za nami załadunki elementów konstrukcyjnych dla fabryki Baltic Towers

Partnerzy portalu

Fot. Pekabex

Budowa fabryki Baltic Towers na Wyspie Ostrów w Gdańsku to nie tylko przełomowe wydarzenie dla polskiego sektora energii odnawialnej, ale również zaawansowane przedsięwzięcie logistyczne, obejmujące transport potężnej konstrukcji prefabrykowanej. Główny wykonawca inwestycji, Erbud, poinformował o realizacji pierwszych załadunków kluczowych komponentów.

Istotnym uczestnikiem tego procesu jest poznańska firma Pekabex BET, która na zlecenie Erbudu zaprojektuje, wykona, dostarczy i zamontuje konstrukcje prefabrykowane hali produkcyjnej. Wartość ogłoszonego w marcu kontraktu to 73,5 mln zł netto, co stanowi 5% przychodów Grupy Pekabex.

– Zestawienie prefabrykatów na Baltic Towers zawiera w sobie ponad 400 słupów prefabrykowanych, belek oraz dźwigarów wymagających V kategorii transportowej, co stanowi prawie 1/3 wszystkich elementów, jakie będziemy dostarczali w ramach realizacji tego kontraktu – mówi Bartłomiej Pawłowski, specjalista ds. transportu w Pekabeksie.

Najpoważniejszym wyzwaniem jest dostarczenie na miejsce budowy słupów o wadze 78 ton oraz dźwigarów o rozpiętości 55 metrów.

– Do transportu tych elementów będziemy w większości wykorzystywać naczepy typu Nachlafuer, potocznie nazywane wózkami. Są to specjalne zestawy, służące do przewozu ponadgabarytowych elementów. Na zestaw składają się: ciągnik posiadający 4 osie oraz 9-cio osiowa naczepa (4+5). Koncepcja opiera się na 19,5-calowych osiach wahadłowych z indywidualnymi oponami, które są zamontowane w 5-osiowym podwoziu. Ten typ osi pozwala na dopuszczalne obciążenie osi wynoszące 12 ton. W połączeniu z nowo opracowanym 4-osiowym wózkiem przednim z pojedynczymi oponami i naciskiem na oś 10 ton, uzyskuje się znaczną ładowność przekraczającą nawet 100 ton. Całość takiego zestawu waży około 37 ton. Łatwo zatem policzyć, że cały zestaw wraz z naszym ładunkiem słupa będzie ważył około 115t. Wózki będziemy również wykorzystywać do transportu rekordowych dźwigarów o długości 55 metrów – wyjaśnia Pawłowski.

Zastosowanie tego rodzaju sprzętu pozwala uzyskać większe możliwości manewrowe, co przełoży się na krótszy czas jazdy oraz bezpieczeństwo całego transportu.

– Ze względu na odległość i zachowanie ciągłości dostaw musimy dysponować co najmniej ośmioma naczepami tego typu – podkreśla Bartłomiej Pawłowski. – Oczywiście transport tych elementów będzie się odbywał w nocy w godzinach 22:00-6:00, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez GDDKiA – dodaje.

Trasę przejazdu dla elementów, zaliczających się do kategorii V zezwoleń, wyznacza GDDKiA. Relacja fabryka w Mszczonowie – budowa w Gdańsku liczy około 400 km. 

– W ramach przygotowań do realizacji wykonaliśmy kilka szczegółowych objazdów, w których udział brało aż pięć firm specjalizujących się w tego typu transporcie. Żeby zestawy ponadnormatywne z naszymi dźwigarami sprawnie pokonały trasę, konieczna będzie ingerencja w infrastrukturę drogową. W tym celu nastąpi demontaż znaków na wyspach, oznakowań oraz latarni na wyznaczonych przez pilotów rondach. Ostatni odcinek trasy, po której zestawy transportujące elementy będą się poruszać to most przez Martwą Wisłę w Gdańsku. Na potrzeby realizacji dostaw konieczne było wykonanie odpowiednich ekspertyz, umożliwiających uzyskanie zezwolenia na przejazd przez most. Sama ekspertyza to opis i ocena stanu technicznego konstrukcji i wyposażenia obiektu. Sprawdzenie poziomu wytężenia materiału w konstrukcji niosącej, modele obliczeniowe oraz wnioski z obliczeń statyczno-wytrzymałościowych – wymienia Bartłomiej Pawłowski.

Więcej o Pekabex na stronie pekabex.com

***
W lutym br. poinformowano, że Erbud zawarł z Baltic Towers umowę o wartości 358,4 mln zł netto na zaprojektowanie i budowę hali produkcyjnej wież dla morskiej energetyki wiatrowej na Wyspie Ostrów w Gdańsku.

Budowa nowej hali to wspólna inicjatywa ARP S.A., hiszpańskiej spółki GRI Renewable Industries, S.L., oraz powołanej dla realizacji inwestycji spółki Baltic Towers sp. z o.o. Przedsięwzięcie ma przyczynić się do znaczącego postępu w rozwoju sektora energetyki wiatrowej w Polsce. Na Wyspie Ostrów zostanie wybudowana fabryka wież dla największych planowanych morskich turbin wiatrowych o mocy powyżej 15 MW. Nowoczesny zakład, zaprojektowany i wybudowany zgodnie ze standardami Industry 4.0, będzie posiadał zdolność do produkcji ponad 150 wież rocznie. 

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.