Norweski koncern naftowy połączył
siły z rodzimą firmą projektową Breeze Ship Design, aby opracować
koncepcję statku do przewozu CO2 i jego bezpośredniego wtłaczania
na morzu.
Obszarem handlowym będzie Europa
Północna/Skandynawia z miejscami rozładunku w rejonie Morza
Północnego. Napęd będzie oparty na podwójnym paliwie
amoniakalnym, gdzie pędniki i konfiguracja śruby napędowej będą
zoptymalizowane pod kątem trudnych warunków pogodowych do
podłączenia i odłączenia do morskiej boi STL (Submerged
Turret Loading), a także do ciągłego wtłaczania CO2 pod
wysokim ciśnieniem do podmorskich deformacji odwiertów.
Kluczowymi czynnikami projektowymi
będą: bezpieczny załadunek, transport i wstrzykiwanie CO2 do morza
przy jak najniższej emisji. Statek będzie wyspecjalizowany w swojej
branży, a jego ładowność wyniesie około 40.000 ton CO2.
-
Koncepcja bezpośredniego wtłaczania CO2 jest interesującym
sposobem wdrożenia rozwiązań jego transportu i magazynowania.
Musimy mieć pewność, że ryzyko techniczne zostanie zredukowane do
akceptowalnego poziomu, a uzasadnienie biznesowe będzie solidne.
Dlatego ten projekt jest dla nas istotny - skomentowała wiceprezes
ds. rozwiązań w zakresie wychwytywania i składowania CO2 w Equinor
Elisabeth Birkeland.
Za wychwytywanie CO2 w naturalnym cyklu węglowym
odpowiada morze, jednak od wielu lat zdolności jego pochłaniania
przez wodę nie nadążają za tempem globalnej emisji tego gazu.
Odpowiedzią na to jest wychwyt i składowanie CO2,
nazywane też sekwestracją. Musi
to spełniać kilka kryteriów, takich jak trwałość, brak
szkodliwości dla środowiska i efektywność ekonomiczna.
Wiąże się to z procedurą magazynowania CO2 w zbiornikach
umieszczonych pod powierzchnią ziemi, albo wiązania go w strukturze
minerałów i skał. Najlepiej sprawdzonym projektem z tego obszaru
jest wyłapywanie CO2 w złożu gazu Sleipner na Morzu Północnym u
wybrzeżu Norwegii, znajdującym się kilometr pod dnem morza.
-
Projekt dobrze wpisuje się w strategię Breeze Ship Design, która
chce być wiodącą firmą projektową przyspieszającą
transformację energetyczną w kierunku żeglugi małoemisyjnej.
Łącząc nasze doświadczenia w branży offshore jesteśmy pewni, że
będziemy w stanie dostarczyć firmie Equinor nowatorskie rozwiązania
dla ich przyszłych inwestycji – podkreślił dyrektor operacyjny
Breeze Ship Design Reinert Nordtveit,.
Firma Breeze Ship Design jest
obecnie zaangażowana w kilkanaście projektów statków o niskiej
bądź zerowej emisji, posiadających podwójne systemy napędowe,
oparte na amoniaku, wodorze, metanolu lub innych biopaliwach. W czerwcu tego roku przedsiębiorstwo zawarło umowę z konsorcjum projektowym Nordic
Green Ammonia Powered Ships (NoGAPS) na przeprowadzenie studiów
wykonalności i opracowanie projektu koncepcyjnego transportowca
zasilanego amoniakiem.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024