• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

ENAMOR Sp. z o.o. zmodyfikuje niszczyciel min ORP Albatros

02.08.2024 10:16 Źródło: Komenda Portu Wojennego Gdynia
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ENAMOR Sp. z o.o. zmodyfikuje niszczyciel min ORP Albatros

Partnerzy portalu

Fot. Służby Prasowe 8. FOW

W ramach aktualizacji planu postępowań na 2024 rok Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o zawarciu szeregu umów na zakup sprzętu oraz usługi. Wśród nich znalazła się informacja o podpisaniu umowy ze spółką ENAMOR Sp. z o.o. z Gdyni w sprawie modyfikacji niszczyciela min typo Kormoran II, ORP Albatros (602), wchodzącego w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Zawarcie umowy jest efektem rozpoczętego 10 czerwca tego roku postępowania przetargowego, którego zakłada modyfikację systemu rozpoznania i niszczenia min. Do realizacji tego przedsięwzięcia zgłosił się tylko ENAMOR Sp. z o.o., a orientacyjna wartość zamówienia wynosi 3 455 284,55 zł. Umowa z Komendą Portu Wojennego Gdynia została zawarta 22 lipca br., rozpoczęcie prac jest planowane na listopad tego roku.

Modyfikacja na ORP Albatros ma na celu zwiększenie możliwości okrętu w zakresie wykonywania zadań dt. poszukiwania, rozpoznania, identyfikacji i niszczenia obiektów niebezpiecznych zalegających na dnie morza. Ma to być prowadzone poprzez wykorzystanie systemu zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego (ang. Remotely Operated Vehicle - ROV) oraz jego integrację z okrętowym systemem pozycjonowania podwodnego HIPAP i pomieszczeniem pojazdów podwodnych.

Niszczyciel min ORP Albatros jest drugim z serii okrętów typu Kormoran II, które od 2017 roku są wprowadzane do służby w polskiej Marynarce Wojennej. W 13. Dywizjonie Trałowców 8. FOW wprowadzono kolejno w 2017 roku ORP Kormoran (601), w 2022 ORP Albatros (602) i w 2023 roku ORP Mewa (603). Stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. W czerwcu 2022 roku resort obrony podpisał umowę na dostarczenie trzech kolejnych niszczycieli min, które znajdą się w wyposażeniu 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW i będą stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście. W czerwcu tego roku odbyły się chrzest i wodowanie przyszłego ORP Jaskółka (604). Kolejne okręty tej serii będą nazywać się ORP Rybitwa (605) i ORP Czajka (606). Wprowadzenie ich wszystkich do służby jest zaplanowane na lata 2026-2027. Wszystkie jednostki powstają w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A, pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Modyfikacja ORP Albatros to nie jedyne prace zaplanowane na okrętach polskiej Marynarki Wojennej. W dokumencie opublikowanym przez Komendę Portu Wojennego Gdynia podano, że zaplanowano prace na okręcie podwodnym ORP Orzeł w postaci modyfikacji systemu sprężonego powietrza (16 260 162,60 zł), na okręcie ratowniczym ORP Lech poprzez modyfikację komory dekompresyjnej oraz przetłaczarek kompleksu  (2 357 722 zł), a także na korwecie patrolowej ORP Ślązak, na której zaplanowano implementację Link 22 (8 130 081,30 zł). Wśród innych zleceń znajdują się m.in. dostawa części zapasowych dla systemów wykrywania min Gavia (20 914 108,10 zł), modyfikacja pojazdów podwodnych Sea Falcon Saab (2 439 024,39 zł) czy też naprawa bieżąca jachtów z Ośrodka Szkolenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej (1 056 910,57 zł). Z wykazem zleceń można się zapoznać na stronie KPW Gdynia.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.