Latem na wody Tamizy wypłynął Earth Clipper. To pierwszy w Europie hybrydowy szybki statek pasażerski, zbudowany zgodnie z przepisami High-Speed Craft Code. Dołączył on do zbudowanych w Remontowej promów plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju), które przewożą pasażerów i samochody między brzegami Tamizy w Woolwich.
Pierwszy z trzech nowych statków pasażerskich na wody Tamizy wprowadził Uber Boat by Thames Clippers. który obsługuje połączenia między pirsami pasażerskimi w Londynie. Nowy prom pływa w centrum Londynu. Hybrydowy układ napędowy umożliwia nowym statkom pływanie wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym podczas transportu osób dojeżdżających do pracy i turystów odwiedzających Londyn.
Promy przeznaczone są do pływania w Centrum Londynu. Podstawowa trasa będzie obsługiwała połączenie pomiędzy molo Tower a pirsem w Battersea Power Station. Ładowanie akumulatorów przewidziane jest przy użyciu energii z silników zasilanych biopaliwem. Stacje bunkrowania znajdują się poza centrum Londynu.
Statki będą wykorzystywały nadwyżkę mocy silników zasilanych biopaliwem do ładowania akumulatorów w czasie przejścia Tamizą między pirsami centralnego Londynu.
Earth Clipper zapewnia prawie 90-procentową redukcję emisji CO2 w porównaniu z eksploatacją wyłącznie na konwencjonalnym morskim oleju napędowym – twierdzi operator. To już 18 szybki katamaran we flocie Uber Boat by Thames Clippers obsługujący połączenia pasażerskie na Tamizie. Jest nie tylko pierwszą ale także największą jednostką hybrydową w transporcie pasażerskim na Tamizie.
– Ma 40 m długości – czyli prawie długość dwóch połączonych ze sobą kortów tenisowych – i może pomieścić 230 pasażerów – wyjaśnia obrazowo operator.
Earth Clipper zaprojektowano także z myślą o optymalnych wygodach turystów. Przestrzeń pasażerska ma duże okna, z których roztacza się widok na położone wzdłuż brzegów Tamizy budowle i waterfront.
– To dla nas doniosły dzień i coś, nad czym pracowaliśmy od jakiegoś czasu – mówił Sean Collins, współzałożyciel i dyrektor generalny Uber Boat by Thames Clippers w chwili postawienie statku na wodzie.
- Możliwość zapewnienia bardziej ekologicznego transportu przez stolicę to nie lada wyczyn ale coś, co nas niesamowicie pasjonuje w Uber Boat by Thames Clippers – podkreśla Collins i zaznacza: „Chcemy nie tylko wykorzystywać najbardziej zaawansowaną technologię, aby zmniejszyć nasz ślad węglowy, ale także odgrywać naszą rolę w otwieraniu nowych możliwości, aby maksymalnie rozwijać tę technologię”.
Collins podkreśla, że „Nowe łodzie przesuwają granice w projektowaniu katamaranów, zapewniając przyszłościową opcję, która może być jeszcze bardziej ekologiczna, jeśli i kiedy pozwala na to technologia”.
- Z radością ogłaszamy również, że do Earth Clippera dołączą dwa siostrzane statki. Celestial i Mars Clipper zostaną włączone do floty w tym roku, gdy będziemy pracować nad osiągnięciem naszych celów, jakimi są zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2030 r. i osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2040 r. dla całej działalności – zapowiada Collins.
Operator planuje wprowadzić system hybrydowy na wszystkich nowych statkach kierowanych na Tamizę. Tam gdzie będzie to możliwe wprowadzana będzie technologia oparta na siłowni w pełni elektrycznej.
– Oprócz trzech katamaranów hybrydowych trwają prace nad dostawą pierwszego w Londynie w pełni elektrycznego promu Cross River o zerowej emisji – twierdzi operator.
Będzie on obsługiwał połączenia między Canary Wharf a Rotherhithe od wiosny 2025 r. Plany firmy na rok 2030 obejmują inwestycję o wartości 70 milionów funtów w nową flotę. Od ponad 20 lat firma koncentruje się na wdrażaniu innowacji w sektorze transportu rzecznego i angażuje się we wspieranie zrównoważonego rozwoju infrastruktury i rozwoju gospodarczego na Tamizie w granicach Wielkiego Londynu.
Earth Clipper został zbudowany w Wight Shipyard Co w East Cowes na Isle of Wight, gdzie obecnie trwają prace wykończeniowe na dwóch siostrzanych statkach.
– Inwestycja miała również znaczący wpływ na lokalną gospodarkę na Isle of Wight. W ciągu ostatniego roku zapewniła zatrudnienie 65 osobom budującym statek oraz współpracującym z nimi 14 uczniom.
Warto przypomnieć, że w Polsce powstały również promy do obsługi połączeń na Tamizie. W Remontowej Shipbuilding zbudowano przed ponad 5 laty promy plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju) przewożące pasażerów i samochody między brzegami Tamizy. Łączą one dzielnice Londynu położone na wysokości barier przeciwpowodziowych i City Airport.
Promy pasażersko-samochodowe o długości ponad 60 m mają linię ładunkową około 210 m. Mogą przyjąć na pokład 150 pasażerów oraz 45 samochodów. Zbudowane zostały w stoczni Remontowa Shipbuilding na zamówienie Transport for London. System zasilania wraz z generatorami i układem zarządzania energią zaprojektował i dostarczył Norwegian Electric Systems.
Promy kursują między dzielnicami Woolwich i North Woolwich (na wschód od Greenwich). Promy Ben Woollacott oraz Dame Vera Lynn pływają po Tamizie od stycznia 2018 r. Nowe promy zastąpiły trzy pływające od 55 lat promy: Ernest Bevin, John Burns i James Newman, które przeznaczono na złom. Promy zostały zaprojektowane przez inżynierów z LMG Marin z Norwegii.
Rzeczny transport pasażerów i turystów zapewnia w Londynie ponad 20 operatorów przewożących codziennie samochody i pasażerów dojeżdżających do pracy. Są również operatorzy zapewniający rejsy rekreacyjne i turystyczne, regularne i czarterowe. Transport for London do ich dyspozycji udostępnia 33 pirsy, od Hampton do Barking. Wszyscy operatorzy mają w planach wyminę statków na przyjazne dla środowiska. Można więc założyć, że w ciągu najbliższych 15 lat na wody Tamizy wypłynie ponad 200 nowych statków pasażerskich i około 10 promów pasażersko-samochodowych pływających w granicach Wielkiego Londynu.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024