W stoczni Eastern Shipbuilding Group odbyła się wyjątkowa ceremonia. 27 października w Panama City w stanie Floryda zwodowano jednostkę typu Heritage, przyszłego USCGC Argus (WMSM-915), pierwszą z nowej serii dużych kutrów dla amerykańskiej straży wybrzeża.
Z udziałem przyszłej załogi, kadry dowódczej, przedstawicieli władz i branży stoczniowej odbył się kolejny etap wprowadzania do drugiej formacji USA jednostki zamówionej w 2016 roku. W trakcie uroczystości przeprowadzono sam akt wodowania, gdzie jednostkę spuszczono bokiem z pochylni prosto na wodę, wbijając się w jej powierzchnię w tworząc fale. Tradycyjnie też nadano jej nazwę, a na burcie rozbito butelkę szampana. Budowa kutra trwa od 2020 roku, a wcielenie do służby jest zaplanowane na końcówkę września następnego. Jego nazwa "Argus" odnosi się do historycznej jednostki o tej samej nazwie, jako USRC Argus, znajdującego się w służbie w latach 1791-1794, co w przypadku tamtych jednostek drewnianych było już imponującym wynikiem. Tamten Argus należał do tzw. "oryginalnej dziesiątki" kutrów przydzielonych do US Revenue Cutter Service, formacji która w 1915 roku została przemianowana na US Coast Guard
Przyszły USCGC Argus to pierwszy, z zaplanowanych obecnie 11, kutrów mających zasilić drugą formację morską Stanów Zjednoczonych, której budżet jest wyższy niż niejednej marynarki wojennej w innych państwach. Typ Heritage powstaje z myślą o wycofaniu starszych kutrów, typu Famous i Reliance, wprowadzanych do służby w latach 60-tych i 80-tych i prowadzeniu długotrwałych patroli morskich poza macierzystym portem. Wpasowuje się w modernizację straży wybrzeża, zapewniając jej duże i nowoczesne jednostki, celem realizacji obecnej polityki USA wykraczającej poza standardową ochronę morskich granic. Choć przyszły nabytek jest oznaczony jako "kuter" (od United States Coast Guard Cutter) z racji na swoje rozmiary i wyporność może się równać nawet z fregatami. Nazewnictwo wynika z długiej, wielowiekowej tradycji, gdzie początkowo tę służbę pełniły małe jednostki określane w ten sposób, lecz z czasem przeszło ono na wszystkie znajdujące się w wyposażeniu straży wybrzeża, bez względu na rozmiar. Obecnie w stoczni należącej do Eastern Shipbuilding trwa budowa czterech z zaplanowanych 11 jednostek. Najprawdopodobniej w przyszłym roku zostaną zwodowane przyszłe USCGC Chase oraz USCGC Ingham. W październiku ubiegłego roku rozpoczęto prace nad czwartą jednostką, gdy odbyła się ceremonia cięcia blach prace nad USCGC Rush.
Yesterday, we had the honor of christening USCGC ARGUS, the first ship of the Heritage class of Medium Endurance Offshore Patrol Cutters (OPC). pic.twitter.com/k567z8Y7lR
— Commandant of the U.S. Coast Guard (@ComdtUSCG) October 28, 2023
USCGC Argus ma 110 metrów długości i wyporność sięgającą do 4 500 ton. Załoga liczy 126 oficerów i marynarzy. Jednostka wyróżnia się wyjątkowo dużą dzielnością morską, gdyż autonomiczność wynosi 60 dni, a maksymalny zasięg 10 200 mil morskich przy prędkości 14 węzłów (maksymalna to 24-25). W wyposażeniu posiada radary morskie Saab Sea Giraffe AN/SPS-77 AMB, system identyfikacji przyjaciel-wróg (Identification, friend or foe, IFF) AN/UPX-46, taktyczny system nawigacji powietrznej (tactical air navigation system, TACAN) AN/URN-32, a także system optoelektroniczny (Electro-Optical Sight System, EOSS) MK 20 Mod 1 i taktyczny system łączności Link 22, system walki elektronicznej AN/SLQ-32C(V)6 oraz systemy odpalania wabików MK 53 Mod 10 Nulka. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne silniki wysokoprężne MAN 7280 kW. W skład uzbrojenia wchodzą armata morska 57 mm MK 110 Bofors, działo 25 mm Mk 38 Mod 3 BAE Systems wraz z karabinem maszynowym 7,62 mm, dwa karabiny maszynowe M2 Browning kalibru 12,7 mm zamontowane na stabilizowanym uchwycie do broni strzeleckiej MK 50 (SSAM) i cztery karabiny maszynowe M2 Browning kalibru 12,7 mm. Jednostkę można doposażyć w silniejsze uzbrojenie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Wyposażenie stanowią także trzy szybkie łodzie motorowe, śmigłowiec (MH-60 lub MH-65) wraz z hangarem oraz bezzałogowy statek powietrzny sUAS.
Po wprowadzeniu do służby nowy nabytek
US Coast Guard będzie zdolny do działań na Oceanie Spokojnym, tak jak
inne, duże kutry, odpowiedzialne m.in. za wspieranie ochrony morskiej
granicy i terytorium Filipin i innych państw zaprzyjaźnionych, w obliczu
chińskiej ekspansji w kontekście obszarów spornych. Wspominaliśmy o tym
w tekście pt. Okręt Straży Wybrzeża USA pokonał Cieśninę Tajwańską. Chiny skarżą się na prowokacje. W działaniach po obu stronach są silnie zaangażowane kutry i okręty straży wybrzeża, co pokazuje ich wzrastającą rolę. W zamierzeniu amerykańska formacja ma zwiększyć swój potencjał nawet o 25 jednostek
typu Heritage, przy czym aktualnie cztery powstają w stoczni Eastern
Shibupding, a budowa siedmiu kolejnych w należącej do Austal USA. Całe przedsięwzięcie, związane z modernizacją floty, wynosi 12 mld dolarów i ma wzmocnić potencjał sił dalekomorskich US Coast Guard, już posiadającej jednostki o podobnych zdolnościach.
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami