jk
Uniwersytet Gdański ogłosił przetarg na sprzedaż swojej wysłużonej jednostki hydrograficznej K/H Oceanograf-2. Kilka dni temu oficjalnie odebrał jej następcę.
Cena wywoławcza to 616 tys. zł netto. Oferty należy składać do 8 grudnia tego roku. Jednostka zacumowana jest w Gdyni, w basenie Prezydenta. Oceanograf-2 został zbudowany w Leningradzie w 1977 roku. Statek wychodzi w morze przeciętnie 110 razy rocznie, czyli praktycznie w każdy pogodny dzień. Przez 30 lat statek odbył około 3 300 rejsów, w których wzięło udział około 20 000 osób. W pierwszej połowie 2011 roku został wykonany duży remont klasowy obejmujący między innymi całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, grzewczej i wodnej oraz generalną przebudowę wnętrza statku.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego to katamaran o długości całkowitej 49,5 m, szerokości 14 m. wysokość boczna wynosi 3,80 m zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m. Statek cechuje się bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 2 metry. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosi 10 węzłów zaś maksymalna jest o 2 węzły większa.
W pierwszą wyprawę statek wyjdzie w przyszłym roku. Będzie to rejs hydroakustyczny, naukowcy będą badali Morze Bałtyckie pod kątem właściwości rozpraszających obiektów biologicznych i ich skupisk.
Przeznaczeniem Oceanografa jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego – badania biologiczne, chemiczne, fizyczne i geologiczne oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów kierunku oceanografia i innych. Na statku znajdują się laboratoria: mokre, pomiarowe, sterylne, termostatyzowane a także sala dydaktyczna seminaryjno-komputerowa. Statek będzie może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki jest Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki jest Gdynia.
Budowę Oceanografu rozpoczęto w maju 2013 roku, miał być gotowy po roku. Wodowanie odbyło się jednak dopiero w czerwcu 2015 roku, a chrzest w roku 2016. Opóźnienia tłumaczono zmianami w projekcie. Ponadto w 2016 r. prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej zapowiedział złożenie doniesienia do prokuratury w sprawie kontraktu na budowę statku. Według prezesa, kontrakt na budowę Oceanografu przyniósł wykonawcy, czyli stoczni Nauta, milionowe straty.
Oceanograf–2 w liczbach
rok budowy: 1977
typ: statek hydrograficzny
długość całkowita: 23,08 m
wyporność: 64,12 grt
szerokość (b): 5,80 m
zanurzenie (d): 1,8 m
pojemność brutto: 64,12 grt
jednostka napędowa: 2 silniki 2 sg delfin 4ta o mocy 200 kw każdy (skoda-liaz) producent amex puck.
liczba śrub napędowych: 2
wysokość (h): 11,30 m (od wody), całkowita 13,30 m
prędkość minimalna: 4 w
prędkość maksymalna: 10w
nawigacja: gps - furano navigator
echosonda: jfc 680
żyrokompas: jfc autopilot com nav admiral
ukf: ic 59 oraz ic - m 423
widy: trałowa i kotwiczna
laboratorium: 3 m2
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta