pc
Większość ofiar wypadków śmiertelnych przy pracy to osoby używające maszyn - wynika z analizy Państwowej Inspekcji Pracy. Do największej liczby wypadków dochodzi na drabinach i rusztowaniach oraz przy prazy z wózkami widłowymi. Analiza obejmuje lata 2014-16.
Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła w czwartek posłom z komisji ds. kontroli państwowej analizę wypadków przy pracy. Inspektorzy PIP zbadali ponad 6,7 tys. zdarzeń, w których poszkodowanych zostało ponad 7,8 tys. pracowników.
W 2014 r. wśród wszystkich wypadków śmiertelnych przy pracy te z użyciem maszyn stanowiły 81 proc. Sytuacja poprawiła się w następnych dwóch latach - odsetek tego typu wypadków wśród wszystkich śmiertelnych wypadków przy pracy spadł do 60 proc. Jak podała PIP, w 2014 r. podczas pracy z użyciem maszyn zginęło 257 osób, w 2016 zaś - 162.
Dyrektor departamentu nadzoru i kontroli PIP Jakub Chojnicki wyjaśnił, że zgodnie z przepisami, do maszyn zaliczany jest również sprzęt do pracy na wysokości - np. drabiny i rusztowania. Zaznaczył, że większość wypadków - spośród wszystkich odnotowywanych przez PIP - to właśnie te, do których dochodzi na drabinach i rusztowaniach.
"Bardzo dużo wypadków" jest wśród tych z użyciem wózków widłowych, ok. 200 w ciągu roku - dodał dyrektor. Podkreślił, że chociaż liczba ofiar śmiertelnych "w wyniku operowania wózkiem lub najechania przez wózek" maleje, to co czwarty wypadek z udziałem wózków był ciężki, a co dziesiąty - śmiertelny. Chojnicki wyszczególnił, że prawie trzy czwarte (71 proc.) wypadków z udziałem wózków transportowych polegało na najechaniu na poszkodowanego, a co piąty był związany z uwięzieniem pracownika między wózkiem a regałem lub magazynowanym towarem.
Według PIP, przyczyną wypadków przy pracy z użyciem maszyn najczęściej jest zła organizacja, rzadziej są nią błędy ludzkie, najrzadziej zaś wypadki wynikają z przyczyn technicznych. Jako przykład Chojnicki podał wyniki kontroli z lat 2014-2015, według których w 35 proc. sprawdzonych zakładów nieprawidłowo przygotowywano pracowników do bezpiecznej obsługi wózków.
PIP przeprowadziła analizę na podstawie danych zgromadzonych w jej bazie danych wypadkowych.
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta