oprac. MN
Gospodarkamorska.pl, reprezentowana przez Mateusza Kowalewskiego, była gościem Radia Gdańsk. W audycji Artura Kiełbasińskiego Ludzie i Pieniądze mówiliśmy o wpływie pracy minimalnej na gospodarkę morską, działalności Klastra Morskiego, budowie łodzi mieszkalnych oraz nowego mostu w Sobieszowie. W rozmowie brał udział także Marek Grzybowski - profesor Akademii Morskiej w Gdyni, a zarazem przedstawicielem Klastra Morskiego i Piotr Frankowski - publicysta Namiarów na Morze i Handel.
Od 1 stycznia 2017 roku rośnie płaca minimalna, która będzie wynosiła 2000 zł brutto. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska zapowiedziała również reformę i waloryzację świadczeń z ZUS i KRUS.
– W branży morskiej można mówić o sytuacji komfortowej, ponieważ zarówno w przemyśle stoczniowym, jak i portowym, zarobki są wyższe od płacy minimalnej – mówił Mateusz Kowalewski. – Można zatem rozpatrywać to zagadnienie pod względem wzrostu kosztów dla pracodawcy niż różnicy w zarobkach dla pracowników branży morskiej.
Profesor Marek Grzybowski zanaczył, że branżę morską trzeba rozpatrywać w różnych obszarach działalności i jest ona ściśle połączona także z innymi sektorami, takimi jak: usługi finansowe, zarządzanie statkami, zarządzanie pracownikami.
– To tak różne obszary, że trudno ustalić, czy ta płaca minimalna będzie miała wpływ na tę gospodarkę. Na pewno przełoży się na koszty – podsumował.
Profesor Grzybowski tłumaczył też, że w stoczniach działa się projektowo, co oznacza, że pracownik może pobierać wynagrodzenie w ramach różnych projektów.
– W żegludze – mówił – panują usługi kontraktowe, a firmy działające na rynku międzynarodowym muszą się dostosowywać do prawa międzynarodowego, co oznacza, że niemożliwe jest regulowanie kosztów pracy, bo te podlegają regułom rynku międzynarodowego.
- Tak jak pan profesor zwrócił uwagę, trudno mówić o pracy minimalnej w przypadku kontraktów marynarskich, które są regulowane w zupełnie inny sposób. Podobnie jest z zarządzaniem statkami. Oczywiście otwarcie i działalność biura w Polsce ma minimalizować koszty armatora, ale też jest regulowana na zupełnie innych zasadach narzucanych przez armatora. Dla firm z branży morskiej większym problemem jest obniżenie kosztów zatrudnienia niż wysokość wynagrodzeń - stwierdzili wspólnie eksperci goszczący w Radiu Gdańsk.
Kolejne audycje poświęcone gospodarce morskiej emitowane będą na antenie radia Gdańsk co środa o godzinie 10.
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta