PMK
Obecny niedobór oficerów do załogi globalnej floty handlowej ma wzrosnąć w związku ze zmniejszoną atrakcyjnością kariery na morzu, zgodnie z najnowszym raportem globalnej firmy konsultingowej Drewry.
Firma doradcza szacuje, że istnieje globalny niedobór oficerów równy około 2% ogólnego zapotrzebowania, choć obecnie jest to maskowane tymczasowym czasem bezczynności statków z powodu pandemii Covid-19.
Jednak po pełnej reaktywacji floty handlowej oczekuje się, że niedobór ten pojawi się ponownie i będzie stanowić zaostrzenie warunków dostaw w porównaniu z rokiem 2019, kiedy rynek był w równowadze.
Patrząc w przyszłość, pomimo umiarkowanego wzrostu floty, oczekuje się przyspieszenia popytu na oficerów ze względu na zmianę przewidywanych praktyk zatrudnienia w celu przedłużenia okresów urlopu i skrócenia okresów pełnienia służby, co w konsekwencji wpłynie na stosunek liczby miejsc do cumowania.
Tymczasem podaż netto oficerów spowalnia w ostatnich latach i nie oczekuje się, że dotrzyma kroku rosnącemu popytowi, co doprowadzi do zwiększenia ogólnego niedoboru w stosunku do wymagań żeglugi handlowej.
- Żeglarstwo morskie nie jest już tak atrakcyjnym zajęciem, jak kiedyś, ponieważ nasila się konkurencja z ról na lądzie, a styl życia i związane z nim wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym czynią pracę na morzu mniej atrakcyjną - powiedział Rhett Harris, starszy analityk firmy Drewry. - Wybuch pandemii Covid-19 zadał kolejny cios reputacji tego zawodu dzięki głośnym wiadomościom o załamanych załogach i wymuszonych dłuższych trasach służbowych.
Oczekuje się, że rosnący niedobór oficerów wywrze presję na wzrost wynagrodzeń marynarzy właśnie wtedy, gdy armatorzy będą pod presją obniżania kosztów w związku ze słabymi oczekiwanymi zarobkami. Drewry szacuje, że ogólne koszty obsady zmalały w 2020 r., ale mają wzrosnąć w ciągu najbliższych kilku lat.
Drewry powiedział, że umiejętności i doświadczenie w pełnieniu specjalistycznych ról są nadal poszukiwane, a podaż jest jeszcze większa. Spodziewany jest wzrost popytu na marynarzy z tradycyjnych, nisko kosztowych narodowości, co dodatkowo zwiększy presję inflacyjną na koszty obsady.
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta