Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli pożyczki w kwocie 100 mln euro na budowę trzeciego terminalu kontenerowego w DCT Gdańsk - poinformował w środę bank. Dzięki rozbudowie o nowy terminal całkowita przepustowość portu w Gdańsku ma zwiększyć się o prawie 50 proc. do 2025 r.
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) dołączył do grupy banków, które sfinansują budowę trzeciego głębokowodnego terminalu kontenerowego w polskim porcie w Gdańsku nad Morzem Bałtyckim - przekazał w środę bank. "Kredyt EBOiR w wysokości 100 mln euro jest częścią pakietu finansowania o wartości 863,5 mln euro, udzielonego przez grupę lokalnych i międzynarodowych kredytodawców dla polskiej firmy DCT Gdańsk i jej spółki macierzystej, Baltic Hub" - wskazano.
We’re providing €100 million as part of a €863.5 million multi-bank financing package to help @PortGdanskZMPG, one of the fastest-growing ports in Europe, become one of Europe’s 10 largest ports by shipped volume of goods.https://t.co/fwnk3nmqL7 pic.twitter.com/2m8GnEXCSp
— The EBRD (@EBRD) October 12, 2022
Pożyczka ma charakter uprzywilejowany - w wypadku ogłoszenia upadłości posiadacza spłata takiego długu ma charakter priorytetowy. Wyjaśniono, że pożyczka dla Deepwater Container Terminal (DCT) Gdańsk jest oparta na kluczowych wskaźnikach efektywności (KPI) w zakresie środowiska, społeczeństwa i zarządzania (ESG) i zostanie wykorzystana na sfinansowanie budowy nowego Terminalu 3 w Porcie Gdańsk oraz na modernizację Terminali 1 i 2 oraz innych obiektów. Dla nowego terminalu przewidziano 717 metrów głębokowodnego nabrzeża i 36 hektarów powierzchni stoczniowej. W pierwszej fazie inwestycji zostanie on wyposażony w 7 energooszczędnych suwnic typu ship-to-shore i 20 półautomatycznych suwnic szynowych.
Gdańsk jest jedynym głębokowodnym portem terminalowym w Polsce i jedynym portem na Bałtyku mogącym obsłużyć największe kontenerowce typu ULCV (Ultra Large Container Vessel), o długości sięgającej 400 m. EBOiR zwrócił uwagę, że nowy terminal ułatwi zwiększenie wymiany handlowej w zakresie szybko rotujących dóbr konsumpcyjnych, maszyn i elektroniki pomiędzy Europą a Azją.
"DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie, a po zakończeniu tego projektu stanie się jednym z 10 największych portów w Europie pod względem przewożonych towarów" - zauważyła cytowana w informacji prasowej Dyrektorka Zarządzająca EBOiR ds. Zrównoważonej Infrastruktury, Nandita Parshad. Dodała, że globalne wydarzenia ostatnich kilku lat pokazały, jak ważną rolę w bezpieczeństwie gospodarczym odgrywa logistyka.
Przewiduje się, że Terminal 3 obsłuży pierwsze statki do końca 2024 r., a ukończenie całości inwestycji planowane jest na rok 2025. W pierwszym etapie rozbudowy zwiększy przeładunkowość DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU z obecnych 2,9 mln - Twenty-foot Equivalent Unit (TEU) to jednostka miary standardowego kontenera o pojemności ok. 39 m sześc. Zwiększy to całkowitą zdolność przeładunkowość portu o prawie 50 proc. do 2025 r.
Jak przypomniał EBOiR bank już wcześniej angażował się w inwestycje związane z DCT Gdańsk. "W 2014 r. bank pożyczył mu 31 mln euro na budowę Terminala 2, a w 2019 r. wsparł ekspansję spółki poprzez przejęcie przez nowych udziałowców kredytem w wysokości 46,25 mln euro" - wskazano w informacji.
DCT Gdańsk działa od 2007 r. i posiada zdolność przeładunkową na poziomie prawie 3 mln TEU rocznie. Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na jednoczesną obsługę czterech statków. Terminal obsługuje ponad 600 jednostek rocznie, w tym 100 największych kontenerowców na świecie. W 2021 roku DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU.
Jak podał EBOiR udziały w DCT Gdańsk mają PSA International (40 proc.), Polski Fundusz Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.).
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”