Jak poinformowało ukraińskie Ministerstwo Wspólnot, Terytoriów i Infrastruktury, w ciągu pierwszych 10 miesięcy funkcjonowania ukraińskiego korytarza morskiego obroty ładunkowe w portach osiągnęły rekordowy od początku wojny poziom 55 mln ton. Większość z tego stanowią produkty rolne.
Przeładunki realizowane w terminalach znajdujących się w porcie w Odessie znacznie wzrosły także dzięki Korytarzowi Morskiemu, a także programowi "Zboże z Ukrainy" oraz Światowego Programu Żywnościowego ONZ. Jak donosi ukraiński resort transportu, w portach przeładowano 1954 statki, na których znalazło się 37,4 mln ton artykułów spożywczych, które trafiły do 45 krajów. Tylko 27 czerwca 68 statków eksportowało prawie 2 mln ton ładunku, które zbliżały się do nabrzeży portowych.
Wspomniany program „Zboże z Ukrainy” (Grain form Ukraine) został zapoczątkowany w 2022 roku. Przyłączyły się do niego 34 państwa i organizacje międzynarodowe. Służy nie tylko zabezpieczeniu dostaw zboża do odbiorców, ale też służy jako wybieg przed zagrożeniem ze strony Rosji, która zerwała funkcjonujące do ubiegłego roku porozumienie zbożowe i dążyła do blokady ukraińskich portów skupionych w ramach tzw. "Wielkiej Odessy".
- Za rekordowymi liczbami stoją ludzie, którzy włożyli wiele wysiłku, aby zapewnić sobie taki wynik. Ukraiński Korytarz Morski to skuteczna trasa logistyczna zapewniająca przepływ eksportu i importu transportem morskim. Serdeczne podziękowania dla zespołów ministerstwa, Administracji Morskich Portów Ukrainy, Sił Zbrojnych, firm, partnerów międzynarodowych i wszystkich innych zaangażowanych za zapewnienie wzrostu przeładunków. Stabilność ukraińskiej gospodarki zależy od dalszego rozwoju i stabilnego funkcjonowania portów Wielkiej Odessy - powiedział p.o. minister resortu Wasilij Szkurakow.
Stały wzrost wolumenów ma świadczyć o skuteczności Ukraińskiego Korytarza Morskiego, który Ukraina otworzyła dziesięć miesięcy temu samodzielnie, wyłącznie przy asyście ukraińskich sił zbrojnych. Odbywa się to mimo rosyjskich ataków na infrastrukturę portową, niemniej Ukraina ma pozostawać czołowym eksporterem produktów rolnych i gwarantem bezpieczeństwa żywnościowego na świecie. Udrożnienie trasy w zachodniej części Morza Czarnego wynika także z sukcesów militarnych. Zniszczenie bądź uszkodzenie wielu okrętów Floty Czarnomorskiej (nawet 1/3 potencjału bojowego) spowodowało, że Rosja ogranicza swoją aktywność morską, obawiając się kolejnego blamażu. Tym bardziej, że z racji na niemożność wysyłania okrętów kontrolowaną przez Turcję Cieśniną Bosforską nie jest w stanie skutecznie uzupełniać swojego potencjału morskiego. Na tym korzysta Ukraina, która wykorzystuje to do kontynuacji prowadzenia bezpiecznego transportu drogą morską.
Fot. Depositphotos
Tunel w Świnoujściu ma już rok. "Jedna z najważniejszych inwestycji po 1989 roku"
Kolejne skutki burzy w Gdańsku. Powalone kontenery morskie w Baltic Hub
Porty Antwerpia i Brugia na kursie dekarbonizacji. Innowacje przekształcone w konkurencyjność
Port w Ustce kluczowym obiektem w przypadku konfliktu zbrojnego?
Statek stanął w poprzek rzeki niczym mały Ever Given
A. Marchewka: należy zrobić wszystko, aby przekop przez Mierzeję był użyteczny