Francuski gigant branży żeglugowej poinformował 15 lutego o odbiorze pierwszego statku z serii 10 kontenerowców o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Europie Północnej.
Nowe kontenerowce wiążą się z zaangażowaniem firmy w dekarbonizację branży morskiej zgodnie ze standardami Międzynarodowej Organizacji Morskie (IMO). Dołączą do floty liczącej obecnie 620 statków, z czego 30 jest napędzanych alternatywnymi źródłami energii, a ich liczba ma stale rosnąć. Statki te będą emitować do 20% mniej CO2 w porównaniu ze statkami podobnej wielkości zasilanymi konwencjonalnym paliwem morskim. Statki te, różniące się linią i architekturą od konwencjonalnych kontenerowców, zostały zaprojektowane w ścisłej współpracy z Chantiers de l'Atlantique, francuską firmą z siedzibą w Saint-Nazaire, znaną na całym świecie ze swojej wiedzy specjalistycznej w zakresie projektowania statków. Również rodzime przedsiębiorstwo GTT, specjalizujące się w zakresie technologii transportu morskiego i magazynowania skroplonego gazu ziemnego, blisko współpracowało przy projektowaniu napędu i zbiornika gazowego o łącznej pojemności 1053 m3. Budowę statków powierzono południowokoreańskiej spółce Hyundai Mipo Dockyard (HMD).
Przedsięwzięcie było realizowane w ramach ścisłej współpracy pomiędzy armatorem, firmą inżynieryjną i dostawcami
sprzętu, zapewniając spełnienie potrzeb w zakresie innowacji w architekturze morskiej i dała początek nowemu
modelowi kontenerowca o całkowicie odnowionym profilu i parametrach
technicznych. Zamówienie na statki napędzane LNG jest częścią programu odnowy floty
CMA CGM, w który przedsiębiorstwo zainwestowało ponad 15 miliardów
dolarów. Ma przybliżyć je do osiągnięcia celu, jakim jest zerowa emisja
dwutlenku węgla netto do 2050 roku. Z kolei do 2028 roku, wedle portfela
zamówień, prawie 120 statków firmy będzie zasilanych energią
niskoemisyjną. Będą wyposażane w liczne technologie zaprojektowane w celu
maksymalizacji efektywności energetycznej i ochrony środowiska, stając się również wygodniejsze i przyjemniejsze dla załogi dzięki
nowoczesnym wnętrzom i kabinom.
Discover our cutting-edge 2,000 TEU container ships!🚢
— CMA CGM Group (@cmacgm) February 15, 2024
Powered by LNG and led by the inaugural CMA CGM MERMAID, this fleet presenting a brand-new design is a leap in our decarbonization journey, showcasing our commitment to sustainable shipping.#Innovation #FutureOfShipping pic.twitter.com/kpnjqnRh8y
Znaczenie przy projektowaniu miało ustalenie rozmiarów w postaci 204,29 metra długości i 29,6 metra szerokości, co w zamierzeniu służy poprawie parametrów hydrodynamicznych i aerodynamicznych statku. Są to także pierwsze statki we flocie CMA CGM z nadbudówkami zintegrowanymi z przednią częścią kadłuba, zapewniając tym samym lepsze właściwości hydrodynamiczne, co w zamierzeniu ma pozwolić zmniejszyć zużycie paliwa o 15% na rejs. Dzięki temu pomieszczenia umieszczone z przodu zapewnią lepsze właściwości aerodynamiczne i większą ładowność w porównaniu z konwencjonalną architekturą kontenerowców. Wybór LNG jako paliwa ma zapewnić mniejszą emisję tlenków siarki o 99%, tlenków azotu o 92% i drobnych cząstek o 91%. Po schłodzeniu do -161°C LNG napędza 12-megawatowy silnik MAN. Te statki dwupaliwowe mogą również wykorzystywać biogaz (-67% równoważnika CO2) wytwarzany z bioodpadów i można go przekształcić w e-metan (-85% równoważnika CO2) wytwarzany z dekarbonizowanego wodoru. Ma to zapewnić ogólną niskoemisyjność statków z tej serii. Ponadto 10 nowych kontenerowców zostanie wyposażonych w alternator połączony z głównym silnikiem napędowym, który będzie dostarczał energię potrzebną do zasilania pokładowych instalacji elektrycznych na morzu. Jak zaznaczyła firma, najnowszą wyjątkową innowacją w nowej generacji kontenerowców jest jedno z najpotężniejszych ogniw paliwowych na pokładzie statku, zasilane wodorem i posiadające moc 1 MW. Dzięki temu statki z tej serii będą zapewniały zeroemisyjność podczas postojów i cumowania.
W pierwszą podróż CMA CGM Mermaid wyruszy w podróż z południowokoreańskiego Busan do Europy, w tym docelowo na Morze Bałtyckie. Jako zdolny do przewozu 45-stopowych kontenerów, które można załadować na przyczepy, będzie stanowił bardziej energooszczędną alternatywę dla transportu drogowego w Europie i regionie śródziemnomorskim. Dziesięć nowych statków, dostarczanych stopniowo w okresie od lutego 2024 roku do stycznia 2025 roku, będzie przewozić towary na krótkich dystansach. CMA CGM podkreśla, że sześć zamówionych jednostek dołączy do linii obsługującej porty bałtyckie i skandynawskie. Pozostałe kontenerowce będą kierować się portów śródziemnomorskich.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024