Statki przewożące ropę zostały zaatakowane przez jemeńskich bojowników Huti na obszarze Morza Czerwonego. Obie jednostki zostały trafione, niemniej mimo szkód mogły płynąć dalej. Siłom międzynarodowym nie udało się powstrzymać pożaru na wcześniej zaatakowanym statku, który płonie od niemal dwóch tygodni i stanowi poważne zagrożenie dla środowiska.
Do ataku doszło 2 września, a celem wspieranych przez Iran jemeńskich rebeliantów walczących z rządem od 2014 roku były dwa tankowce do przewozu ropy naftowej, pływający pod banderą Panamy i obsługiwany przez Greków MV Blue Lagoon I (IMO: 9248447) oraz pływający pod banderą Arabii Saudyjskiej i obsługiwany przez nią MV Amjad (IMO: 9779800). Ataki zostały przeprowadzone za pomocą dwóch pocisków balistycznych i bezzałogowego pojazdu latającego. Choć doszło do trafienia, nie ma informacji o wycieku oraz ofiarach.
Amerykańskie służby podkreśliły, że druga z jednostek przewozi
ekwiwalent blisko dwóch milionów baryłek ropy, blisko dwa razy więcej
niż grecki MV Delta Sounion (IMO: 9312145), który został zaatakowany 21
sierpnia. Przypomnijmy, że jednostka została zaatakowana i trafiona 21
sierpnia br. W wyniku tego wybuchł na niej pożar. Na pomoc załodze
przybył okręt biorący udział w operacji EUNAVFOR Aspides, który
przeprowadził akcję ewakuacji i przyjęcia na swój pokład poszkodowanych
marynarzy, a także zneutralizował zagrażający statkowi bezzałogowy
pojazd nawodny. Międzynarodowe siły morskie od tamtego czasu monitorują
stan płonącego tankowca, na którym miało miejsce kilka pożarów. Jak
dotąd nie doszło do wycieku paliwa do wody, co mogłoby doprowadzić do
klęski ekologicznej w regionie, zagrażając żegludze, środowisku
naturalnemu oraz lokalnym społecznościom.
The MV SOUNION, due to the large amount of crude oil it carries, presents a significant environmental threat. Private companies are involved in the salvage operation that is about to start. Upon their request, EUNAVFOR ASPIDES will provide protection to the tug boats, that will… pic.twitter.com/V1XtJPlEeD
— EUNAVFOR ASPIDES (@EUNAVFORASPIDES) September 2, 2024
Służby prasowe sił zbrojnych USA podkreśliły, znaczenie kontynuowania współpraccy z międzynarodowymi partnerami i sojusznikami w celu ochrony handlu i łagodzenia potencjalnego wpływu na środowisko pomimo „nieodpowiedzialnych i nieostrożnych działań wspieranych przez Iran Huti”. Podkreśliły też, że bojownicy destabilizują zarówno regionalny jak i globalny handel, a także narażają życie cywilnych marynarzy i ekosystemy morskie.
Aby zapewnić bezpieczeństwo żeglugi, USA rozpoczęły w grudniu międzynarodową misję pk. „Prosperity Guardian”. W ostatnich tygodniach amerykańska armia dokonała szeregu ataków na instalacje Huti znajdujące się w zachodnim Jemenie, niszcząc przygotowywane do agresji przeciwko jednostkom morskim dronów i rakiet, a także stacje radarowe. W ciągu ostatnich dwóch tygodni zostało zniszczonych kilkanaście tego rodzaju obiektów. Tylko 2 września miały wyeliminować dwa systemy rakietowe.
Podobny cel w zakresie ochrony szlaku morskiego postawiła sobie Unia Europejska, angażując się od lutego br. w związku z operacją ENAVFOR Aspides, której cele są zbieżne z amerykańskimi, podkreślając aspekt zapewniania ochrony statkom poprzez możliwość ich eskortowania.
Dzięki zaangażowaniu międzynarodowych sił morskich udało się zapewnić ochronę setkom statków i zniszczyć dziesiątki rakiet i dronów Huti. W efekcie działań bojowników ponad 30 statków zostało uszkodzonych, w tym dwa zatonęły. Zginęły trzy osoby, a kilka kolejnych zostało rannych. Ponadto z powodu prowadzonych od listopada ub. r. ataków Huti na żeglugę w związku z konfliktem trwającym w Strefie Gazy, międzynarodowy ruch morski w znacznej mierze odpuścił ruch przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską. Ruch przez Kanał Sueski spadł o ponad 40%, powodując straty dla gospodarki Egiptu. Statki największych firm żeglugowych wybierają dłuższą trasę, opływając Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki. W efekcie wzrosły ceny towarów sprowadzanych drogą morską jak i doszło do wydłużenia transportów, co zaburzyło liczne łańcuchy dostaw.
Saab bierze udział w budowie fregat dla Singapuru
Polska nie mogła aresztować Ukraińca podejrzanego o sabotaż na Nord Stream, bo nie było go w kraju
W Akademii Marynarki Wojennej uruchomiono Akademickie Centrum Technologii Podwodnych
USS Kingsville rozpoczyna służbę. US Navy przejmuje przedostatni okręt typu Independence
Chiny i Filipiny obrzucają się oskarżeniami ws. zderzenia okrętów
A jednak: wykryto "potencjalny wyciek" z płonącego na Morzu Czerwonym tankowca