Jak podają statystyki w ostatnich tygodniach i miesiącach na rynek wprowadzono bardzo dużą ilość nowego tonażu kontenerowego o pojemności kilkuset tysięcy TEU. Szczególnie widoczne wzrosty w tym zakresie były widoczne u światowych gigantów, tj. MSC i Maersk. W kolejnych miesiącach przewiduje się dalsze intensywne dostawy nowego tonażu kontenerowego. Z drugiej zaś strony ostatnie tygodnie według wskazanych danych rynkowych opracowanych przez Golden Destiny oraz inne żródła shipbrokerskie to obserwowane spadki w ilości nowych zamówień w większości typów statków. Szczególnie było to widoczne wśród nadal powstającego z mocnej zapaści wywołanej pandemią rynku wycieczkowców. Małą ilość nowych zamówień notuje również segment drobnicowców wielozadaniowych. Zmniejszenie ilości zamówień w porównaniu do ostatnich lat notuje się również w tonażu kontenerowym.
W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznaczają one w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie.
Bardzo słaby rynek obrotu tonażu występował w segmencie drobnicowców wielozadaniowych, co jest przede wszystkim pokłosiem ogólnoświatowego stanu gospodarki a także przewidywań, co do planowanych poziomów inwestycji, które napędzają ten rynek.
Tygodnie 32 – 35 to zaledwie jedna transakcja używanym drobnicowcem o wartości 7,2 mln USD. Zezłomowano jeden mały statek tego typu o nośności 2.100 ton. We wskazanych tygodniach nie odnotowano żadnych nowych zamówień.
W tygodniu 36 nie było żadnych transakcji używanych tego typu jednostek z drugiej ręki. Doszło za to do jednego złomowania małego drobnicowca o nośności 1.300 ton. Nie odnotowano żadnych nowych zamówień. Tydzień 37 to dla drobnicowców wielozadaniowych to brak jakichkolwiek transakcji z drugiej ręki. Doszło do jednego złomowania statku o DWT 7.130. Nie było w tym czasie żadnych nowych zamówień tego typu tonażu.
W kilku ostatnich tygodniach zmienne trendy panowały na rynku tonażu kontenerowego.
W porównaniu do poprzednich okresów odnotowano mniej nowych zamówień. Wyjątkiem był jeden z tygodni. Było również dużo mniej transakcji używanymi jednostkami. Niewiele było również złomowań.
W tygodniach 32 – 34 nie odnotowano żadnych nowych zamówień. Było za to 5 transakcji używanymi jednostkami (wartość 17 mln USD). W tym samym okresie nie odnotowano żadnych nowych zamówień. Tydzień później doszło do kupna – sprzedaży 3 jednostek kontenerowych. 5 tego typu statków poszło na złom. Odnotowano też 8 nowych zamówień statków o łącznej nośności 904 tys. ton i łącznym zainwestowanym kapitale 1 mld 8 mln USD. W tygodniu 37 jedynie jeden używany statek kontenerowy zmienił właściciela za kwotę 7 mln USD. 4 pojemnikowce o łącznej nośności 104.515 ton wysłano na złom. Nowych zamówień nie odnotowano.
W tygodniach 32 - 37 nie odnotowano żadnych transakcji w segmencie wycieczkowców.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024