DSV ogłasza swoją największą jak dotąd transakcję po podpisaniu umowy przejęcia Schenker od Deutsche Bahn. Przejęcie ma wzmocnić globalną sieć, doświadczenie i konkurencyjność DSV, przynosząc korzyści tak pracownikom, jak i klientom oraz inwestorom. Wartość przejęcia wynosi 14,3 mld euro.
Przejęcie niemieckiego Schenker ma wzmocnić globalną sieć i możliwości operacyjne DSV. Oprócz większego zasięgu i lepszych możliwości obsługi klientów, zapewnić to wzrost i rozwój bardziej zrównoważonej i cyfrowej branży transportu i logistyki. Zasięg połączonej firmy zdaniem duńskiego przedsiębiorstwa zapewni także lepszą konkurencyjność organizacji i zarazem dostęp do nowych rynków w bardzo dynamicznej i konkurencyjnej branży. Łącznie DSV i Schenker będą miały oczekiwany przychód pro forma w wysokości około 39,3 mld EUR (na podstawie danych z 2023 r.) oraz łączną siłę roboczą wynoszącą około 147 000 pracowników w ponad 90 krajach.
Dzięki temu przejęciu Niemcy mają stać się kluczowym rynkiem dla DSV, co będzie miało znaczący wpływ na przyszłą organizację. Różne funkcje centralne pozostaną w Niemczech, w tym w lokalizacji Schenker w Essen. Jest to istotne z racji na zachowanie know-how oraz zatrudnienia na niemieckim rynku pracy, przy czym nie obyło się bez kontrowersji w prasie z racji na przejęcie krajowego giganta przez zagraniczny podmiot. DSV zapewnia jednak, że spodziewa się wzrostu aktywności logistycznej w Niemczech i planuje także inwestycje o wartości miliarda euro w ciągu najbliższych 3-5 lat. Mają one przyczynić się do długoterminowego wzrostu i tworzenia nowych miejsc pracy, a także promowania i rozwijania ich jako nowoczesnych oraz atrakcyjnych. Zdaniem DSV za pięć lat połączona organizacja będzie zatrudniać w Niemczech więcej pracowników niż obecnie Schenker i DSV osobno.
- To transformacyjne wydarzenie w historii DSV i jesteśmy bardzo podekscytowani połączeniem sił z Schenkerem. Dzięki przejęciu łączymy dwie silne firmy, tworząc wiodącą na świecie potęgę transportową i logistyczną, która przyniesie korzyści naszym pracownikom, klientom i akcjonariuszom. Dodając kompetencje i wiedzę Schenkera do naszej istniejącej sieci, zwiększamy naszą konkurencyjność we wszystkich trzech aspektach, powietrznym, morskim oraz lądowym. Oprócz wzmocnienia naszej platformy handlowej w całym DSV, przejęcie zapewni naszym klientom jeszcze wyższy poziom usług, innowacyjne i płynne rozwiązania oraz elastyczność ich łańcuchów dostaw - podkreślił Jens H. Lund, prezes DSV.
- DB Schenker jest jednym z najpotężniejszych i najbardziej innowacyjnych zespołów w transporcie i logistyce z ponad 150-letnim doświadczeniem. Ostatnie lata były najbardziej udane w historii naszej firmy i udowodniliśmy, że DB Schenker jest gotowy na przyszłość. Jesteśmy podekscytowani przyszłymi perspektywami połączonego biznesu. Wspólnie z DSV naszym celem jest przekształcenie branży i zbudowanie prawdziwie globalnego lidera rynku o wspólnych europejskich korzeniach dla dobra naszych pracowników i klientów - wskazał Jochen Thewes, prezes Schenker.
- Sprzedaż DB Schenker do DSV oznacza największą transakcję w historii DB i zapewnia naszej logistycznej spółce zależnej wyraźne perspektywy wzrostu. Ważne było dla nas znalezienie silnego partnera dla Schenker i długoterminowego domu dla pracowników firmy - przekazał Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn.
Firmy są do siebie bardzo podobne pod względem modeli biznesowych i usług, wspólnych wartości i wysokich standardów operacyjnych, tworząc szeroką ofertę usług dla klientów z różnych branż oraz ekscytujące ścieżki kariery dla pracowników. Do czasu zamknięcia transakcji DSV i Schenker pozostaną wciąż dwiema odrębnymi firmami prowadzącymi działalność na dotychczasowych zasadach. Jednocześnie duńska firma angażuje się w zachowanie ciągłości usług dla wszystkich klientów Schenker oraz staranne uwzględnienie opinii i uwag pracowników i interesariuszy. Dotyczy to utrzymania płynności w zakresie działalności w branży transportu morskiego, lądowego i powietrznego. Stąd DSV ma być jest zaangażowane w utrzymanie wysokich standardów.
Planowanie integracji będzie wspólnym wysiłkiem DSV i Schenker, a konkretne plany zostaną opracowane między podpisaniem a zamknięciem transakcji. W ramach umowy DSV wydało zobowiązania socjalne dla pracowników Schenker w Niemczech, które mają obowiązywać przez okres dwóch lat po zamknięciu transakcji. Dotyczy to także układów zbiorowych i indywidualnych warunków zatrudnienia dla niemieckich pracowników w dniu zamknięcia transakcji i połączenia obu podmiotów. Oprócz tego DSV ma stosować się do niemieckich zasad współdecydowania.
Choć obie firmy podkreśliły fakt, że transakcja jest w toku, to jest wciąż zależna od formalnych zgód Rady Nadzorczej Deutsche Bahn oraz niemieckiego Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu, które są spodziewane w najbliższych tygodniach. Ponadto przejęcie jest uzależnione od uzyskania zwyczajowych zezwoleń regulacyjnych, które mają zostać zapewnione w II kwartale 2025 roku. DSV spodziewa się sfinansować transakcję poprzez połączenie finansowania kapitałowego w wysokości około 4-5 mld euro i finansowania dłużnego.
Gabon pomaga Rosji omijać sankcje, dając jej tankowcom swoją banderę i sprzedając części do samolotów
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów
Zielone światło Bundestagu wobec planu ratunkowego dla Meyer Werft
Rząd zachęci armatorów do płacenia podatków w Polsce
Oferta programowa NFOŚiGW dla samorządów